پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقدمه

افزایش امکانات مادی، کاهش زمان کار روزانه ، افزایش تعطیلات هفتگی و سالانه ، پیدایش سالهایی در دوران جوانی که فرد با فقدان و یا کمی مسئولیت روبروست و در مجموع توجه بشر به زمان فراغت به عنوان بخشی جدی از دوران زندگی ، این پدیده را در جایگاهی قرار داده است که بی توجهی به آن علاوه بر ایجاد ضایعات و آسیب های اجتماعی ، موجبات نارضایتی جامعه را نیز فراهم خواهد نمود . افزایش اوقات فراغت از 3 سال در جامعه کشاورزی به 12 سال در جامعه صنعتی و حتی 19 سال در جامعه فراصنعتی در طول عمر یک نسل امروزی نسبت به سادگی بتوان از آن چشم پوشید. تأثیر بهره بردادری مطلوب از این بخش از زندگی ، در پرورش انسان و رشد و شکوفایی شخصیت وی و در نهایت تکامل جامعه به حدی است که برخی تمدن جدید را « تمدن فراغت » نامیده اند. ( ساورخانی ، 1370 ، 764 )

در شهرهای بزرگ تراکم بالای ساختمان ، کمبود و قیمت بالای زمانی ، مانعی بر سر راه ایجاد اماکن ورزشی ، تفریحی و گردشگری برای رفع نیاز ساکنین شهر می باشد . از اینرو توجه به زمینهای حاشیه شهر و حتی مناطق خوش آب و هوای حومه شهرها به عنوان روشی جایگزین ، مورد توجه قرار گرفته است . در ایران خلأ قدرت اداری موجود در این زمینه یکی از موانع اساسی پرداختن به این امر است . بدین معنی که شهرداریها خود را در چارچوب محدوده قانونی شهر موظف و مکلف به برنامه ریزی می بینند و فراتر از آن را در خارج از حیطه مسئولیتی خویش می دانند . ازدحام جمعیت در ایام تعطیل در پارکها و فضاهای تفریحی داخل شهر و نیز خروج صدها هزار نفر از ساکنین در تعطیلات پایان هفته به حومه های شهر و پناهگیری در دامان طبیعت نمودهایی است از کمبود امکانات تفریحی شهر و نیز خستگی از دغدغه های زندگی شهری که لزوم توجه به امکانات تفریحی شهری را اشعار می دارند .

شهر تهران به صورتی شگفت آور تمام مراحل تحول و توسعه شهری را در طول کمتر از نیم قرن از سر گذرانیده و اینک به یکی از بیست کلان شهر پر مسأله جهان تبدیل شده است .

محدوه‌ تهران قدیم تا شصت سال پیش فقط چهار درصد از سطح تهران امروزی را دارا بوده است . رشد و توسعه این شهر تا جنگ جهانی دوم بطور آرام و یکنواخت بوده اما توسعه آن بعد از جنگ سرعت بیشتری گرفته و در سال 1354 به حدود 12 برابر افزایش یافته در حالیکه توسعه آن در سراسر دوره قاجاریه فقط چهار برابر بوده است . در روند این تحول سریع و ناموزون ، چشم انداز جغرافیایی و خاستگاه طبیعی تهارن با تغییرات ویرانگر و انواع عدم تعادل روبرو گردیده است . گسترش خزندة شهر به دامنه های کوهستانی البرز و دشتهای سرسبز جنوبی و ادغام صدها روستا و هکتارها باغ و مزرعه در پیکر آن ، تمام حیات شهروندان را به مخاطره افکنده است .

در گذشته آلودگیهای زیست محیطی تهران بسیار محدود بوده بطوریکه از سده هشتم تا سده سیزدهم تهران بقدری مشجر و سر سبز بوده که آن را به باغ گلزار و چنارستان و همچنین به بهشت پریان توصیف کرده اند .

در سه دهه اخیر به علت گسترش بی رویه تهران بیش از 300 هکتار از اراضی کشاورزی داخل محدوده 5 ساله و  2000 هکتار از اراضی محدوده 25 ساله  به مصارف ساختمان های شهری رسیده است .

با توجه به شرایط حساس زیست محیطی و کالبدی تهران از یک سو ، و نیازهای روز افزون اجتماعی و فرهنگی مردم به فضاهای باز شهری از سوی دیگر ، ضرورت بازنگری ، سازماندهی و نظام بخشی به این فضاها ، روز به روز بیشتر احساس می شود . بنابراین لازم است که در چارچوب برنامه ها و طرح های کلان شهر تهران ، برنامه ریزی برای فضاهای باز و سبز ، به عنوان یک بخش مستقل در برنامه ریزی شهری ، مدنظر قرار گیرد و راهبردهای نوین و مناسب برای آن ارائه گردد .

با توجه به وضعیت اکولوژیکی منطقه ، خشکی اقلیم ، گرد و غبار کویری ، فشردگی بافتهای مسکونی و میزان زیاد آلودگی هوا و صدا ، ضروری است که برنامه های مربوط به توسعه فضای سبز ، نه فقط به صورت توسعه سطوح سبز پراکنده در داخل شهر ، بلکه به عنوان یک نظام هماهنگ متشکل از انواع فضاهای باز و سبز درون شهری ، حاشیه شهری و برون شهری توسعه و انتظام پیدا کند .

پهنه جغرافیایی تهران با قرار گرفتن میان سلسله جبال البرز و دشت کویر از یک طرف ، دو رودخانه بزرگ کرج و جاجرود از طرف دیگر ، از تنوع محیطی و اقلیمی ویژه ای برخوردار است .

دامنه های سرسبز و دره های پر آب کوهستانهای شمالی تهران از چنان ارزشهای طبیعی، جاذبه های محیطی و چشم اندازهای بدیع برخوردار است که بایستی به عنوان ذخائر طبیعی و ثروت ملی برای حال آینده مورد حفاظت و احیاء قرار گیرد . دره های شمالی تهران مانند سوهانک ، دارآباد ، دربند ، درکه ، فرحزاد و کن ، از دیر باز به عنوان تنفس گاه شهر و بستر تماس مردم با طبیعت مورد  استفاده بوده است . اما متأسفانه در طول چند دهه گذشته دامنه های البرز به نحو شتابناک مورد هجوم ساخت و سازهای بی رویه و تجاوز سوداگرانه قرار گرفته است . خوشبختانه در سالهای اخیر ، همراه با تحول دیدگاهها در برنامه ریزی و مدیریت شهری در تهران و با توجه به رشد آگاهی زیست محیطی مردم ، اندیشه ها و تصمیمات مربوط به ایجاد پیوند میان شهر و طبیعت و ساماندهی دره های شمال تهران قوت گرفته است . طرح « سازماندهی و طراحی شهری محور تفریحی فرحزاد » نیز به همین منظور در دست تهیه قرار گرفته است .

 اوقات فراغت

اوقات فراعت دلپذیرترین اوقات آدمی است . بخشی از عمر او که از آن خود اوست . ساعاتی فارغ از کار روزانه و رنج ایام که مصرف آن چیزی می کند که خود می خواهد ، خود بر می گزیند و اگر عاملی بیرون از او دخالت نکند ، به رضا  و رغبت دل می گذراند . این لحظات برای عالمان دقایق تعمق ، برای هنرمندان زمان پدید آوردن و برای بی فکران و بی هنران ملال آورترین اوقات است . از اینروست که این اوقات برای عده ای بارور و شوق انگیز و برای عده ای مفسده انگیزترین اوقات است . زمان عظیمی که یک سوی آن بارو کردن عمر و زندگی  و سوی  دیگر آن ضایع شدن و هدر رفتن لحظه های شیرین و زود گذر است . اوقات فراغت نزدیکترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگ دارد . اوقاتی که به میل و اختیار در راه آموختن ، آفریدن ، ساختن ، پژوهش ، تربیت ، مشارکتهای داوطلبانه اجتماعی ، خدمات رایگان انسانی ، گسترش افقهای فکری و در بسیاری از عرصه های دیگر زندگی صرف می شود ، تبعاً ارتباط آن با حیات معنوی و فرهنگی جامع تنگاتنگ است . ( عمران ، ؟ 1 ، 3 )

تفریح مجموعة اشتغالاتی است که فرد کاملاً با رضایت خاطر برای استراحت یا کسب انرژی ، توسعة آگاهانه یا فراگیری غیر انتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه ، بعد از رهایی از الزامات شغلی ، خانوادگی و اجتماعی به آن می پردازد ، اوقات فراغت مدت زمانی است که کار شخصی به عهده انسان نبوده و فرد در آن به فعالیتهای دلخواه خود می پردازد که این موجب پرورش  استعداد ، شکوفایی شخصیت و برآوردن نیازهای جسمی و روحی و اجتماعی می گردد . ( شهابی ، 1366 ، 7 ، 8 )

  • فراغت مدت زمانی است که فرد به استراحت برای رفع خستگی ، به تفریح برای رفع کسالت و دلتنگی و به فعالیتهای انتخابی برای رشد و توسعه ظرفیتهای جسم و روح خود می پردازد . ( اردلان ، 38 )
  • فراغت زمان فروخته نشده ای که متعلق به فرد است ، زمانیکه فرد به میل خود از آن استفاده می کند ؛ فراغت نوعی رهایی از وظایف اجتماعی است .
  • فراغت فضای توسعه انسانی است و به انسانی کردن کار منتهی خواهد شد. (مارکس )

انسان و طبیعت

تمایل انسان به زیباسازی محیط زندگی خود و بهره جویی از طبیعت از دیر باز وجود داشته است برگردیم به گذشته ها ، آنگاه که انسان از طبیعت زاده می شود . به زمانی که بـشریت به کشاورزان یکجانشین ( ساکنان غارها ) و بیابانگردان جنگجو تقسیم گشته بود .

انسان غارنشین بر فراز تپه ها ، دیوارها و استحکامات بر پا داشت ، او به ساختن شهرها پرداخت و می خواست استقرار یابد . ساکنان شهرها ، کودکانشان را در سایه دیوار بزرگ می کردند ماجراجویان بیابانگرد کودکان خود را زیر ستارگان تربیت می کردند . انگاره آزادی و بازگشت به طبیعت که حتی در درون توده های شهری یکجانشین شده کنونی از توصیف خود باز نایستاده است ، در غریزه های  اصلی ماجراجویی ریشه
دارد ، ماجراجویی کسی که آزادیش را با بکارگیری شجاعت در زیر آسمان پر ستاره زنده می داشت نه کسی که با مطیع بودن و فرار کردن و پناه گرفتن در سایه دیوار می زیست .

 انسان و طبیعت در تمدن ایران

تمدن ایران قدیم در عصر آئینهای مهر پرستی ، مزدنیا و زرتشت ، با تفسیری ویژه از طبیعت به تقدیس آن می پرداخت . در این عصر ، طبیعت و مظاهر آن سمبل کمالهای مطلوب انسان شناخته شده و الهه های عناصر طبیعی محترم شمرده می شوند . فرهنگ توجه به طبیعت و نیازهای انسان در بستر آن به تدریج اسطوره های تاریخی ایران زمین را پدپد آورد :

« قدیمی ترین توجهات انسان به طبیعت را در اسطوره های آن جوامع می توان یافت اسطوره عبارتست از روایت یا جلوه های نمادین دربارة ایزدان ، فرشتگان ، موجودات فوق طبیعی … » ( اسماعیل پدر ، 1327 ، ص 13 و 14 )

نقوش مربوط به گل و گیاه در اولیه ترین آثار مکشوفه خصوصاً در ظروف سفالی ماندگارترین یادگاری های کهن مرز و بوم ایران بوده اند نشانگر حضور عالی و موثر طبیعت در اندیشه انسان بوده است .

در آیین اسلام نیز طبیعت از یکسو بستر زندگی و رشد انسان خوانده می شود و از سوی دیگر مجموعه ای مملو از نشانه ها و آیات الهی است که با دقت و تدبیر در آنها می توان حقایق هستی را بهتر دریافت .

فرهنگ اسلامی نیز به نوعی طبیعت گر است . لیکن طبیعت را به مثابه راه و نشانه می شناسد که می توان از طریق آن به حقایق بالاتر است یافت . آداب دین اسلام به نحوی جدا نشدنی با طبیعت گره خورده است بطوریکه اوقات نمازها ، بر مبنای حالات طبیعی تنظیم شده است . تقدیس درختان در فرهنگ ایرانی به حدی بوده است که توسل ، بستن باریکه های پارچه به شاخه ها ، توقف از صبح تا شام و پختن آش نذری در زیر آنها و روشن کردن چراغ به هنگام شب در شاخه های آنها مرسوم بوده است .

روایت است شاه عباس در سفر پیاده خود از کویر به مشهد ( 1010 هـ . ق ) زمانی که متوجه شد تک درختهای بیابانها چگونه مسافران و رهگذران را نجات می بخشند ،  دستور داد که بعد از این اگر کسی . درختهای بیابان را بی جهت قطع کند . او را به قتل برسانند .

آب نیز به عنوان یک عامل طبیعی دیگر در اسلام مقدس شمرده شده است . آب مظهر پاکی و طهارت و نگاه به آب عامل روشنایی چشم دانسته شده است و آلوده کردن و هدر دادن آن گناهی بزرگ و نابخشودنی محسوب می گردد .

حرکات پر موج آب در تمام مفاهیم مذهبی ، ادبی و هنری فرهنگ ایرانیان جاری است قرآن آب را نعمت الی دانسته و آنرا مایه حیات بر می شمرد که هستی از آن زاده می شود . « آنان که کفر ورزیدند آیا ندیدند که آسمان و زمین بسته بود و ما شکافتیم و به آب هر چیز را زنده کردیم . پس چگونه ایمان نمی آورند . »

  • ۹۶/۰۲/۱۵
  • پیچک پیچکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی