پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

کلمات کلیدی

۱۴۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

مقدمه 7

گرافیک و تبلیغات نوین 12

فصل اول: آرم و نشانه ها 22

فصل دوم: اوراق اداری 38

فصل سوم: پوستر 55

فصل چهارم: کاتالوگ و بروشور 88

فصل پنجم : فولدر 124

فصل ششم: بیلبورد 128

فصل هفتم: استند 148

فصل هشتم: هدایای تبلیغاتی 162   

فصل نهم: بسته بندی 187

فصل دهم: لیبل 209

فصل یازدهم: طراحی جلد 212

تاریخچه ای از طراحی گرافیکGraphic Design

گرافیک و تبلیغات نوین:

طراحی گرافیک با اهمیت روز افزون خود ، حرفه ای است که به دلیل وابستگی به تکنولوژی تکثیر در دوران مختلف ، شکلهای مختلف به خود گرفته است . آنچه که مطالعه تاریخ قرن بیستم به ما نشان می دهد ، پیشرفت و جهش سریع تکنولوژی درهمه زمینه ها منجمله چاپ و صنعت می باشد.

گسترده شدن ارتباطات و روابط بین المللی ، نیاز به اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات در سطح کره زمین را با دست یابی به روش های پیشرفته رسانه جدید به وجود آوردند و طراحی گرافیک نیز از این تحولات بی تأثیر نماند.

از هنر گرافیک تا طراحی گرافیک :

ارتباط بصری در وسیع ترین معنای خود پیشینه ای طولانی دارد . زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت و ردپای شکار را در غبار تشخیص می داد ، به یک علامت گرافیکی نگاه می کرد . چشم خیال او خود حیوان را می دید.

آثار گرافیکی می تواند علامت هایی مانند حروف الفبا باشند ، یا قسمتی از نظام نشانه ای دیگر مانند علائم جاده ها را تشکیل دهد. مجموع این علائم (مانند خطوط یک طرح یا ترام های یک عکس ) تصورات را شکل می دهد . طراحی گرافیک ایجاد یا برگزیدن نشانه ها و آرایش آن ها روی یک سطح ، برای بیان یک اندیشه است.

یک نشانه یک عکس نیست . تصاویر گرافیکی چیزی بیش از تصویرسازی های توصیفی از اشیایی هستند که می بینیم یا تجسم می کنیم ، آن ها مجموعه هایی تصویری هستند که محتوای آن مفهومی ویژه و موقعیت آن هویتی جدید به آن می بخشد .

 بیشتر واژه ها و تصاویر به طور معمول با هم به کار می روند ، گاهی متن به کل اثر تسلط دارد و گاهی تصویر؛ یا گاهی مفهوم هر کدام به دیگری وابسته است . برخی از برجسته ترین آثار طراحی گرافیک برای رساندن مفهومی دقیق از تصویری مبهم ، بردقت لغات متکی می باشد .

کلمه ، هنگامی که به عنوان گفتارثبت شده چاپ می شود ، میزان زیادی از تأثیر خود را از دست می دهد . طراحان معاصر (به ویژه پیشگامان آن ها ، فوتوریست ها FUTURISTS ) سعی کرده اند این محدودیت را از بین ببرند . آنان به کمک اندازه ، کلفتی ، نازکی و موقعیت حروف به حروف چینی قدرت بیان می بخشند . در واقع ، ضرورت انتقال پیام و هویت خاص بدان بخشیدن برای آنان نیازی گریز ناپذیر بوده است .

  • محتوای اثر نیز تعیین کننده مفهوم طرح و نیز چگونه خوانده شدن آن می باشد . در یکی از معروف ترین طرح های گرافیکی معاصر با نام ((من نیویورک را دوست دارم )) که آمیزه ای از تصویر نگاری و علائم الفبائی است، درک پیام مستلزم برداشتی توافقی از معنا و قرار داد است . ما مفهوم تصویر قلب را به خاطر چگونگی ارائه آن تشخیص می دهیم . چنانچه در یک کتاب علمی ، قلب دیگر مفهوم دوست داشتن را نمی رساند .
  • معانی ای که از تصاویر و علائم الفبائی برمی آید ارتباط چندانی با طراح یا انتخاب کننده آن ندارد و گویای تفکرات طراح نیست هرچند که شکل اثر را سلیقه زیبا شناختی طراح تعیین و تعریف می کند ، ولی زبان پیام باید به گونه ای باشد که مخاطب مورد نظر بتواند آن را درک کند . این نخستین عاملی است که باعث می شود طراحی گرافیک با هنر تفاوت چشم گیری داشته باشد (علیرغم شمار زیادی از پیشگامان طراحی گرافیک که خود نیز هنرمند بودند .) عامل دوم این است که طراح برخلاف هنرمند ، درصدد تولید مکانیکی طرح است . او پس از پذیرفتن سفارش ، کار طراحی را به صورت اتود برروی کاغذ یا در کامپیوتر آغاز می کند : طراح اغلب در مقام کارگردان هنری برعکاسی یا تولید مواد تصویری دیگر نظارت دارد . پیش از آماده سازی نهایی کار برای تولید ، پیشنهادهای بحث شده با مشتری در چندین مرحله بررسی می شود .

طراحی گرافیک به عنوان یک حرفه ، از نیمه سده بیستم مطرح شد . تا آن زمان تبلیغات و مجریان آن از هنرمندان تجاری COMMETCIAL ARTISTS استفاده می کردند. این هنرمندان متخصص شامل این تعداد بودند : 1- هنرمندان صفحه بند : طراحان حروف چاپی که طرح تفصیلی متن و عنوان ها را برای حروف چینی مشخص می ساختند ؛ تصویرگران همه کاره ای که طراحی نمودارهای مکانیکی تا طراحی مد  را انجام می دادند . 2- رتوش کاران : هنرمندان طراح حروف و بقیه کسانی که طرح هایی نهای را برای تولید آماده می ساختند. بسیاری از هنرمندان تجاری (مانند طراحان پوستر) بسیاری از این مهارت ها را با هم ادغام کردند .

  • ابتدائی ترین نقش طراحی گرافیک (( هویت نهایی IDENTIFICATION )) است که هویت و یا مکان موضوع را تعیین می کند (مانند طراحی برای تابلو، پرچم ، سپرهای جنگی ، علائم روی سنگ ، علائم نشریات یا چاپخانه ها ، نشانه شرکت ها ، برچسب روی بسته بندی ها و ...). دومین نقش ، که در اصطلاح حرفه ای (( طراحی اطلاع رسانی INFORMATION DESIGN )) نامیده می شود ، برای نقشه ها ، نمودار ها و علائم راهنما ). نقش سوم و مشخص ترین نقش طراحی گرافیک ((عرضه و تبلیغات  PROMOTION&  FRESENTATION)) است ، ( مانند پوسترها و تبلیغات ) ، جایی که هدف از طراحی جلب نظر و ایجاد پیامی به یادماندنی است .
  • اکنون طراحی گرافیک قسمتی از فرهنگ و اقتصاد کشورهای صنعتی به شمار می آید . با این وجود و به رغم پیشرفت های تکنیکی از دهه 1960 به بعد و پیام رسانی از طریق ماهواره ها و دخول تصویر در آن ، توسعه آن همچنان به طرز باورنکردنی بومی است و با وجودی که طراحان به صورت گروهی کار می کنند ، تغییرات کماکان به دیدگاه های خودی وابسته است.
  • طراحی گرافیک نوعی زبان با دستورات نامشخص دربر دارد و پیوسته در حال ابداع معانی لغوی وسیع است :مبهم بودن اصول طراحی به این معنی است که فقط باید مطالع شود نه این که یادگرفته شود . ما نمی توانیم یک اثر گرافیکی را دقیقا بفهمیم تا طمانی که اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسیم . این کتاب سعی می کند نشان دهد چرا الفبا و تصویر این گونه به نظر می رسند. توجه اولیه این کتاب به این است که مفاهیم با هم چه معنایی را می رسانند.

طراحی جلد:

نشریات را می توان نوعی طراحی بسته بندی به حساب آورد . زیرا جزئیات فنی طراحی جلد شباهت نزدیکی با طراحی بسته بندی دارد، چرا که در طرای جلد هم باید به سطوح و وجود مختلف جلد فکر کرد و طراحی مناسب، هنری – فنی را انجام داد و حقایق و ریزه کاری های حرفه ای نشریه را در کار محفوظ داشت.

طراحی جلد نیز مانند هر کوشش پویایی ، انواع گوناگون دارد . که معروفترین آن طراحی جلد کتاب است، زیرا کیفیت کار طراحی کتاب و تقسیمات و سطوح آن کامل ترین نوع در میان انواع جلدهای نشریات است . در این نوشته نیز چگونگی طراحی جلد کتاب موضوع اصلی بحث است . انواع جلدهای دیگر مانند جلد مجله ، کاتالوگ ، بروشور، نشریات مختلف ، صفح موسیقی و... هر کدام وجهی و بخشی از خصوصیات جلد کتاب را دارند و آشنایی کافی طراح با چگونگی طراحی جلد کتاب کمک م یکند تا دیگر جلدها را نیز، به آسانی و با مهارت طراحی کند. با آن که اندازه جلدها متنوع است اما همگی تابع اندازه تقسیمات  استاندارد شده ورق کاغذهایی است که کارخانجات کاغذسازی تولدی می کنند.

کارخانجات کاغذ سازی اندازه اوراق کاغذ را به شکلی پیشنهاد و تولید می کنند که به اندازه ماشین های چاپ و اوارق و صفحات فیلم و زینک د ر لیتوگرافی هماهنگ باشد و این تقسیمات هماهنگ بالاخره منجر به قطع های متنوع نشریات می شود .

اندازه مصرفی کاغذ و جاپ در دنیا نیز گوناگون اند و هر منطقه ای براساس نسبت مصارف و احتباجات خود نوعی از اندازه ها را مورد استفاده قرار می دهد.

پیش از این ها در ایران اندازه هایی را مصرف می کردند که تابع شرایط معمول کاغذسازی کشورهای همسایه تولید کننده کاغذ  و محصولات داخلی ایران بود و از ان کاغذها قطع های سلطانی 34 x 39 ، رحلی بزرگ  24 x  34 ، رحلی کوچک 22 x 29  ، وزیری 17 x 14 ، خشتی 21 x 21 ، رقعی 14 x 21 ، جیبی 12 x 5/16 ، پالتویی 12 x 21  و نیم جیبی 8 x 12 س م و ... را می ساختند . بعد تر حضور ماشین های چاپ د رصنعت نشر کشورمان اندازه های دیگری را امکان پذیر کرد ، زیرا ماشین ها براساس استانداردهای اروپایی سه اندازه ورق کاغذ را به کار می گرفتند که عبارت بودند از : قطع چهارونیم ورقی 70 x 100 و چهار ورقی  90 x 27 و سه ورقی 90 x 67 س م ، که ازاین اندازه ها نشریاتی با قطع های متنوع به وجو د می آید . ایجاد قطع های متنوع از اوارق اصلی کاغذ به این ترتیب بود که ورق کاغذ را چند بار به دونیم تا می کنند و هر دفعه از هر تا ، اندازه جدیدی به وجود می آید.

البته اهالی نشر و طراحان با اندکی تغییر در تازدن کاغذ و اندازه های آن به قطع های جدید دیگری هم هست می یافتند. مثلا نوعی قطع خشتی و چهارگوش د رانداره 23 x 23 سانتیمتر هست که از یک بار تا زدن عرض 50 سانتیمتر کاغذ و سه بار تا زدن طول 70 سانتیمتر، در دومین قطع چهارونیم ورقی به وجود می آید. در این قطع چهارگوش می توان به جای اندازه 23 x 23 ، اندازه های کمتری را نیز امتهاب کرد.

تازدن های ابتکاری ورق کاغذ، سبب قطع های جدید دیگری هم می شود که این بستگی به توافق باشد، طراح لیتوگرافی ، چاپ و صحافی دارد. امروزه در ایران ، استاندارد جدید دیگری در اندازه کاغذ مطرح شده است، که عبارت است از : قطع A که از قطع های بین المللی  است و این قطع یکی از قطع هیا سه گانه معروف A ، B ، C است که بعضی از قطع های آن با تقریب به همان قطع های قبلی و نسبتی در ایران نزدیک است . اما قطع های C ، B هنوز در ایران مورد توجه و مصرف قرار نگرفته است.

چگونگی طراحی جلد:

جلد کتاب شامل سه بخش عمده است که عبارتند از سطح روی کتاب ، سطح عطف و سطح پشت کتاب . که سطح رو و پشت همیشه به یک اندازه هستند و اندازه سطح عطف که بین دو سطح قبلی قرار دارد ، از جهت طول هم اندازه آن ها ولی از جهت عرض همبستگی بستگی به تعداد و حجم و ضخامت کاغذ صفحات کتاب دارد . مصال اگر کتاب 500 صفحه باشد(250 برگ) بنا به ضخامت کاغذ 100 گرمی عرض سطح عطف حدودا بیش از 4 س م می شود، اگر تعداد ضخامت 100 صفحه باشد براساس همان وزن و ضخامت کاغذ عرض عطف حدودا بیش از 5 سامتیمتر می گردد و علت بیان تقریبی اندازه ها به خاطر وزن ، جنس کاغذ و همچنین شیوه صحافی عطف است.

علاوه بر سطوح سه گانه فوق ، بخش های دیگری ار هم می توان د رجلد کتاب ملاحظه کرد ، که عبارتند از : سطوح داخل ، رو و پشت جلد ، که می توانند درطراحی جلد مورد توجه و آرایش قرار گیرد و علاوه بر این ها در طراحی روکش جلد کتاب ، دو بخش دیگری نیز و جود دارد که لب برگردان نامیده می شود.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی بررسی مقدماتی باس داکت

گزارش کارآموزی بررسی مقدماتی باس داکت

گزارش کارآموزی بررسی مقدماتی باس داکت

آشنایی با کارگاه باس داکت 8-3

تجهیزات کارگاه باس داکت 16-9

بررسی روند تولید کارگاه (از تاریخ 14/8/84 لغایت 14/9/84) 25-17

ارائه چند پیشنهاد به منظور بهبود روند کیفی و کمی تولید 27-26

بررسی جوشکاری به روش MIG‌ در کارگاه باس داکت 43-28

 

کارگاه باس داکت و تجهیزات آن

کارگاه باس داکت با مساحت 2200 متر مربع، با قابلیت ساخت انواع باس داکت‌های استاندارد تا ولتاژ 20kv‌  و  توان انتقالی 500MVA‌ و قابلیت ساخت (با نصب تجهیزات مناسب) باس داکت SF6‌می باشد که دارای تولید متوسط روزانه 10 متر انواع باس داکت می‌باشد. پروسه تولید در کارگاه شامل آماده سازی قطعات با ابعاد مشخص، مونتاژ اولیه، ایجاد پوشش مناسب در صورت لزوم (از قبیل رنگ و نقره‌کاری)، مونتاژ ثانویه، کنترل کیفیت و بسته‌بندی می‌باشد. این پروسه  در ایستگاه‌های مختلف انجام می شود که عبارتند از:

ایستگاه دپوی ورق

در این ایستگاه ورق‌های آلومینیومی با ابعاد مختلف (ورق‌های با ضخامت، 0.3‌، 5mm،  3mm، 15mm 1mm، 6mm‌ و…) دپو می‌گردد که جهت ساخت قطعات مختلف به کار می‌رود. این ورق‌ها اغلب از جنس All050 یا All350‌می باشد. اطلاعات مفصل راجع به ترکیب شیمیایی این آلیاژها در استاندارد DIN EN573-3‌ آمده است که در ذیل به اختصار به آن اشاره شده است:

آلیاژهای All050‌و All350 ‌ ، آلیاژهای کارپذیر آلومینیوم بوده که مطابق استاندارد با چهار عدد مشخص شده‌اند، عدد اول از سمت چپ (1) نشان دهنده گروه آلیاژی آلومینیوم با خلوص بالا، عدد دوم از سمت چپ بیانگر نوع آلیاژ (با توجه به ترکیب شیمیایی) و دو عدد اخر (50) بیانگر خلوص آلیاژ آلومینیوم می‌باشد. مثلا Al 1050‌ دارای 99.50‌درصد آلومینیوم خالص در ترکیب می‌باشد.

ورق آلومینیوم 1350 ‌جهت پروژه‌های آبی و آلومینیوم 1050‌که شامل لوله‌های آماده می‌باشد جهت پروژه‌های حرارتی به کار می‌رود.

ابعاد ورق‌‌های خام موجود در کارگاه عبارتند از: (ابعاد بر حسب میلیمتر می باشد)

300*2000* 5، 3000* 2000*3،3000*1500*3

3000*1500* 6، 3000* 1500*8،3000*1270*15

3000*1270* 15، 3000* 1060*15

6*1060: ابعاد ورق طویل مورد استفاده در دکویلر

به طور کلی مواد خام اولیه در کارگاه شامل انواع ورق آلومینیمی(plate) لوله آلومینیومی با قطرهای مختلف (pipe) لوله‌های مسی و قطعات جانبی همانند مقره‌های سرامیکی، فلنج و … می‌باشد.

آماده کردن قطعات مختلف جهت مونتاژ طبق نقشه‌های فنی مهندسی (با توجه به M.O.B و M.R طبق آخرین Rev) انجام می‌شود.

(2) ایستگاه پخ زنی

در این ایستگاه‌ پخ‌های مورد نیاز بر روی قطعات ایجاد می‌شود. پخ‌های مورد نیاز می‌تواند به صورت پخ Double,V ، پخ Double U,U ، پخ k‌ و … ایجاد می‌شود.

دستگاه CHP-20 در کارگاه باس داکت عمل پخ زنی را انجام می‌دهد که در ادامه بحث به آن خواهیم پرداخت.

(3)ایستگاه دپوی ضایعات

ضایعات ایجاد شده پس از آمادن کردن قطعات در این ایستگاه دپو می‌گردد.

(4)ایستگاه شیت ورق

در این ایستگاه آماده کردن ورق‌های با ابعاد مورد نظر به منظور نورد کردن انجام می‌شود.

(5) ایستگاه Rooling ورق کنداکتور

در این ایستگاه ورق‌هایی به ضخامت (mm)12,15‌و … نورد می‌شوند. نورد این ورق‌ها به منظور تهیه کنداکتورهای استوانه‌ای شکل انجام می‌شود.

(6)ایستگاه شابلن بری

در این ایستگاه شابلن‌های با ابعاد دقیق جهت تهیه قطعات مختلف، به کار می‌رود.

(7)ایستگاه پولیش کاری و سنگ‌زنی

در این ایستگاه قطعات مختلف به کمک دستگاه سنگ زنی صاف می گردد و برجستگی‌های اضافی حذف می‌گردد. سنگ زنی معمولا به هنگام مونتاژ و بعد از جوشکاری انجام می‌شود.

(8)ایستگاه والس و ایستگاه Rooling

در این ایستگاه مونتاژ قطعات به طرز خاصی انجام می‌شود. در ایستگاه Rooling ، رول کردن ورق‌های (mm)6,5 به منظور تهیه پوسته‌ها، انجام می‌شود.

(9) ایستگاه flaxible

در این ایستگاه فلکسیبل‌هایی به صورت برید (گیس باف) و از جنس brass (Cu+Zn) تولید می‌شود که دو سر این کلاف به لوله‌های مسی مهار می‌شود، در کارگاه باکس داکت فلکسیبل‌هایی از ورق آلومینیومی با (ضخامت 0.3mm) نیز تولید می‌شود.

(10)ایستگاه خط انتقال پوسته و کنداکتور

دراین ایستگاه کنداکتور به کمک نگهدارنده‌هایی (مقره‌ها) درون پوسته تنظیم می‌شود.

(11)ایستگاه نهایی مونتاژ اسپول‌های پروژه‌های آبی

در این ایستگاه نصب درپوش فلنج‌ها و تنظیم مقره‌ها جهت قرار گرفتن کنداکتور درون پوسته صورت می‌گیرد.

(12)ایستگاه مونتاژ ترانک آنسالدو

مونتاژ پوسته وکنداکتور آنسالدو در این ایستگاه صورت می‌گیرد.

(13)ایستگاه ساخت suporting

دراین ایستگاه suport‌ ها جهت محافظت از قطعات بسته‌بندی تهیه می‌شود.

(14)ایستگاه Packing

در این ایستگاه بسته‌بندی قطعات (ترانک و قطعات جانبی) پس از مونتاژ نهایی صورت می‌گیرد.

(15)ایستگاه جوشکاری کنداکتور

جوشکاری قطعات آلومینیومی در کارگاه باس داکت با روش (Metal IntertGas) MIG انجام می شود. به عنوان مثال، قطعاتی همانند Starpoint ، کنداتورهای  سرترانس و … در این ایستگاه جوشکاری انجام می‌شود. از آنجایی که جوشکاری به روش MIG‌ از اهمیت خاصی در کارگاه باس داکت برخوردار است، بهتر است با این روش جوشکاری بیشتر آشنا می‌شویم. به همین منظور در ادامه به طور اختصاصی این بحث را مورد بررسی خواهیم داد.

(16) ایستگاه تست Electrical

در این ایستگاه تست الکتریکی بر روی اسپول‌های تولید شده در کارگاه صورت می‌گیرد. همچنین دستگاه‌های دیگری که نیاز به تست الکتریکی داشته باشند در این ایستگاه آزمایش می‌شود.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش

گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش

گزارش کارآموزی بررسی مسائل بهداشت حرفه ای در کارخانه داروپخش 

سازمانها و تشکیلات بهداشت حرفه ای در ایران

این سازمانها عبارتند از سازمانهای دولتی مسئول در امر بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی وسازمانهای اختصاصی که از طرف صنایع ایجاد می گردند.

سازمانهای دولتی یا مستقیماً مجری برنامه های بهداشت حرفه ای و حفاظت صنعتی بوده و یا موظف در نظارت بر انجام امور و یا اینکه مسئول آموزش کادر فنی مورد لزوم می باشند. وزارت کار و امور اجتماعی مسئولیت مستقیم در مقابل مسائل کار و کارگری داشته و فعالیت گسترده ای در این زمینه دارد.

سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور فعالیت های جنبی در زمینه بهداشت حرفه ای دارند. اینک به ذکر قانون کار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و آیین نامه های کمیته حفاظت و بهداشت حرفه ای می پردازیم.

1) قوانین کار، وزارت کار مورد استناد فعالیتهای بهداشت حرفه‌ای:

ماده های 2،85،86،87،88،89،90،91،92،93،94،95،96،97،98،99،100،101،102،103،

104،105،106،156،179،193

2) آئین نامه های سازمان تامین اجتماعی :

ماده های 3،4،54،60،61،65،66،88،90

3) آئین نامه های کمیته حفاظت فنی :

ماده های 1،2،3،4،5،6،7

تاریخچه و مشخصات شرکت کارخانجات داروپخش :

شرکت داروپخش در تاریخ 23/10/1334 با سرمایه 000/000/250 ریال با عنوان بنگاه خیریه داروپخش به منظور ارائه خدمت دارویی در زمینی به مساحت 20 هکتار در کیلومتر 18 اتوبان کرج آغاز به کار نمود. محصولات بخش تولیدی این مجتمع در آغاز حدود 20 قلم و شامل انواع آمپول ، قرص  و شربت بود، که تا پیروزی انقلاب اسلامی تنوع تولیدات کارخانه به 80 قلم رسید.

مجموعه بزرگ داروپخش در سال 1357 پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ملحق و با توجه به اجرای نظام نوین دارویی، همگام با سایر کارخانجات تولیدی محصولات خود را با نام ژنریک تولید و به بازار عرضه نمود و از سال 1359 با دگرگونی که در ساختار تشکیلاتی این مجموعه رخ داد با نام شرکت سهامی داروپخش به تلاش خود ادامه داد که از اسفند سال 1371 مالکیت آن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان تامین اجتماعی منتقل و با نام شرکت داروپخش (سهامی خاص) به فعالیت خود ادامه می دهد.

در سال 1372 شرکت داروپخش از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و در سال 1377 با تبدیل واحدهای خود گردان به شرکتهایی با شخصیت حقوقی مستقل، کارخانه داروپخش نیز از شرکت داروپخش سهامی عام منفک و از همان تاریخ تحت عنوان شرکت کارخانجات داروپخش ( سهامی خاص) وظایف خود را دنبال می کند.در حال  حاضر شرکت با بهره گیری از خدمات بیش از 900 نفر در رده های مختلف تحصیلی و تجربی در زمینه تولید حدود 140 قلم اشکال مختلف دارویی فعالیت دارد و در حدود 12% از کل محصولات مختلف دارویی و بهداشتی را تأمین می نماید.

شرکت داروپخش با توجه به توسعه کمی و کیفی و بهره برداری از بیش از 40 سال تجربه در حال حاضر از بخشهای زیر تشکیل شده است:

  • بخش قرص و کپسول
  • بخش استریل
  • بخش شربت وقطره خوراکی
  • بخش فرآورده های بهداشتی
  • بخش پماد ، کرم وشیاف
  • بخش کارتریج
  • بخش سرم

در همین راستا و به منظور بهبود بخشیدن به تولیدات و پاسخگویی به نیاز بازارهای جهانی در بهمن ماه سال 1376 ، شرکت موفق به اخذ گواهینامه ISO 9002 گردید.

کارگاهها و صنایعی که شرکت را احاطه کرده اند عبارتند از:

در ضلع شمالی چاپخانه جمهوری اسلامی و کارخانه تولید مواد اولیه ، در ضلع جنوبی رنگ سازی و کارگاههای تولید قطعات، در ضلع شرقی بهزیستی و انبارهای نگهداری کالاهای تولیدی و در ضلع غربی کارگاه نیروی انتظامی واقع شده است.

صوت چیست؟

صوت شکلی از انرژی می باشد که توسط حس شنوایی قابل تشخیص است به بیان ساده صورت هر چیزی است که شنیده می شود.

امواج صوتی :

همچنان که نواحی تراکم وانبساط در یک محیط حرکت می کند یک موج صوتی تولید می شود پس یک موج صوتی نمونه ای از تغییر در فشار هوا است. مولکولهای هوا در مسیر موج صوتی حرکت نمی کنند. بلکه آنها در یک محل پیرامون نقطه تعادل خود به نوسان در می آیندو مانند یک منبع ارتعاش عمل می کنند. اصوات از نوع موج طولی بوده و تقسیم بندی آنها عبارتست از:

1- امواج مادون صوت (Infra sound) :

اصواتی با بسامد کمتر از 20 هرتز می باشد که گوش انسان حساسیت چندانی به شنیدن آن ندارد.

2- امواج ردیف شنوایی (Audible spectram):

اصواتی با بسامد 20 تا 20000 هرتز می باشند که بسامدهای یاد شده حس شنوایی را در انسان تحریک می کنند و بسامدهای 500 تا 3000 هرتز ، بسامدهای مطالعه می باشند.

3- امواج ماوراء صوت (Ultra Sound) :

اصواتی با بسامد بیش از 20000 هرتز می باشند و حس شنوایی انسان را تحریک نمی کنند.

سروصدا : (Noise)

عبارتست از یک صوت نامطلوب ، ناخوشایند و ناخواسته که به مجموع امواج صوتی با طول موجهای مختلف و شدتهای متفاوت که ترکیب مشخص و ثابتی نداشته باشند اطلاق می گردد.

انواع سر وصدا :

صدا از نظر توزیع زمانی به انواع زیر تقسیم می گردد:

1- صدای ضربه ای ( کوبه ای) : صدایی است که تکرار صدا کمتر از یک بار در ثانیه و یا صدایی که در زمان کوتاهی ایجاد می شود وس پس میرا می گردد.

2- صدای متغیر: صدایی است که نوسانات صدا با گذشت زمان بین 15-10 دسی بل باشد.

3- صدای منقطع : در صدای منقطع تغییرات و دامنه نوسانات بیش از 15 دسی بل باشد.

4- صدای پیوسته: به صدایی گفته می شود که فاصله تکرار صدا کمتر از نیم ثانیه است.

اثرات زیاد آور سروصدا:

سرو صدا دارای اثرات مختلفی بر روی سیستمهای مختلف بدن می باشد که در نهایت به کمبود بهره وری و بازده کاری می‌انجامد که از تأثیرات شدید تا خفیف آن عبارتند از:

1) اثر بر سیستم شنوایی:

الف ) تغییرات دائمی کاهش قدرت شنوایی غیرقابل برگشت ، طری دائم

Permparery Thershold Shift (PTS)

ب ) تغییرات موقت کاهش قدرت شنوایی قابل برگشت، طری مونت

Temparery Thershold shift (TTS)

ج )‌احتمال پاره شدن پرده و گوش در اثر سروصدای بسیار بالا

د ) وزوز کردن گوش و احساس سوت کشیدن در گوش حتی بعد از ساعات کار

2) اثر بر روی سیستم قلب و عروق :

افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب ، افزایش میزان تنفس ، افزایش میزان آدرنالین، افزایش ترشح هورمونها

3) اثر بر روی سیستم گوارش و اعصاب:

تغییرات سیستم گوارش ، گونتگه به عضلات و خستگی عضلانی و کاهش ساعات خواب ، افسردگی روحی و روانی

روشهای اندازه گیری سروصدا در محیط کار:

اندازه گیری سر وصدا در محیط کار شامل دو بخش است: 1- اندازه گیری میزان سروصدای عمومی محیط کار 2- اندازه گیری میزان سروصدا به روش موضعی

عملیات اندازه گیری سروصدا شامل 3 مرحله اساسی است.

الف ) بررسی مقدماتی :

در این مرحله به جمع آوری اطلاعات مربوط به محیط اندازه گیری نظیر نام کارگاه، کروکی کارگاه ، جنس سقف و کف و دیوار کارگاه، تعداد ماشین آلات و روش اندازه گیری انتخابی، استاندارد انتخابی منابع مهم سروصدا و منابع ثانویه سروصدا می‌پردازیم. در بررسی مقدماتی وسایل ودستگاههای موجود در کارگاه به تناسب ابعادحقیقی رسم می‌گردند.

ب ) اندازه گیری :

بعد از کشیدن کروکی انتخاب ایستگاه های اندازه گیری باید صورت بگیرد در بررسی وضعیت عمومی کارگاه از روش ایستگاه بندی استفاده می شود و نقاطی که بعلت وجود ماشین آلات امکان اندازه گیری ندارد حذف می گردد تقسیم کارگاه به مربعهای 2*2 یا 1*1 با توجه به کوچکی و بزرگی کارگاه صورت می گیرد و در مرکز هر مربع اندازه گیری انجام می شود.

در روش موضعی نقاطی که امکان حضور فیزیکی کارگر بیشتر است در نظر گرفته می شود.

برای اندازه گیری صدا در هر نقطه دستگاه هواسنج را در فاصله 5/1 متری از سطح زمین و با زاویه 75 درجه در یک جهت نگهداشته بگونه ای کامیکروفون دستگاه تقریباً در محدوده شنوایی فرد قرار بگیرد.

ج ) مقایسه با استانداردها:

پس از اندازه گیری نوبت به ارزیابی و مقایسه با استانداردها می رسد.

در این گزارش برای ارزیابی کارگاهها با استاندارد ACGIH (جدول 1-2) انتخاب شده است.

در نقشه توزیع قسمت صوت به صورت زیر رنگ آمیزی می گردد.

  • نقاط دارای شدت کمتر از dB70 (Safe Range) به رنگ سبز
  • نقاط دارای شدت dB85-70 (Hygiene Range) به رنگ آبی
  • نقاط دارای  شدت dB90-85 (Warning Range) به رنگ زرد
  • نقاط دارای شدت بالای dB90 (Danger Range) به رنگ قرمز

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی دادگاه عمومی

گزارش کارآموزی دادگاه عمومی

گزارش کارآموزی دادگاه عمومی 

فصل اول

1- ثبت دادخواست و تکمیل آن و صدور قرار رد دادخواست توسط مدیر دفتر 2

2- انواع اوراق قضایی 5

3- تهیه آمار و انواع دفاتر دادگاه 7

اصطلاحات 9

فصل دوم : شعبه حقوقی

4- دادخواست تمکین و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و دادخواست مطالبه معوقه از ناحیه وکیل خوانده    11

5- مطالبه وجه چک 14

6- مطالبه نصف مهریه 17

7- مطالبه وجه چک 20

8- خلع ید 23

9- الزام به تنظیم سند خودرو 26

10- ابطال سند مالکیت معارض با درج  در آگهی روزنامه 28

11- ابطال دفترچه قرارداد صادره و الزام خوانده ردیف اول به حضور در دفترخانه 30

12- واخواهی از دادنامه شماره 1621- 28/11/83 34

13- صدرو حکم به فروش باغ 36

14- مطالبه مهریه 38

15- گواهی حصر وراثت 41

16- فسخ نکاح 43

17- الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص اجاره یک باب مغازه عینک سازی 46

18- ابطال رأی کمیسیون 49

19- مطالبه اجور معوقه 51

20- ابطال سند مالکیت معارض با در در روزنامه 53

21- استرداد چک 55

22- تقاضای صدور حکم مفقود الاثر 57

23- فسخ معامله 58

24- دادخواست الزام خوانده به پرداخت هزینه دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه و پلمپ

 مغازه 60

25- دادخواست اجرت المثل 62

26- دادخواست اثبات وقوع بیع 64

27- دادخواست ابطال سند مالکیت معارض 66

28- دادخواست الزام خواندگان به تکمیل و تحویل مبیع وحضور در دفترخانه 68

29- الزام به پرداخت سهم الشرکه 70

30- اخذ شناسنامه 72

31- فرزند خواندگی 74

32- اخذ پایان کار و الزام به تنظیم سند رسمی 76

33- ابطال سند سجلی 78

34- الزام خواندگان به رفع رطوبت وجلوگیری ازفاضلاب ومسدودکردن چاه فاضلاب 80  

35- طلاق غیابی به استناد قاعده عسر و حرج 82

36- تغییر نام فرزند 84

37- تعدیل اجازه بها 86

38- تنفیذ وصیت نامه 89

39- صدور حکم بر اساس گزارش اصلاحی 91

40- انتقال سند 93

فصل سوم

41- مطالبه وجه 95

42- حضانت فرزند 97

43- تخلیه 99

44- استرداد جهیزیه 101

45- اجرای قرار تأمین خواسته 104

46- دستور موقت 106

47- اجرای حکم هیأت حل اختلاف کارگری 109

48- الزام به ایفاء تعهد 111

49- اجرای و پرداخت مبلغ 5000000 ریال بابت اصل خواسته 113

50- اجرای مهریه 115

51- اجرای دادنامه 807 دادگاه عمومی حقوقی کرج شعبه دوم که محکوم به آن 15799290 ریال می باشد   117

52- مطالبه مهریه 119

53- مطالبه مهریه 121

 

نام و مساله مورد کارآموزی :

ثبت دادخواست و تکمیل آن و صدور قرارداد دادخواست توسط مدیر دادگاه .

شماره پرونده : 83/48ع/13

طرح و نتایج حاصله از پرونده و اقدامات جاری :

خواهان مریم دادخواستی به خواسته مطالبه مهریه به طرفیت خوانده رحمان به دادگاه تقدیم نموده و دادگاه د ر خصوص دعوی خواهان با توجه به دادخواست تقدیمی و مندرجات آن و اینکه خوانده عندالمطالبه ملزم به پرداخت مهریه بوده و دلیلی بر عدم پرداخت ارائه ننموده است مستنداً به مواد 198 قانون آئین دادرسی مدنی و مواد 1119 و 1120 و 1121 قانون مدنی خوانده را به پرداخت مهریه مقرر در عقدنامه محکوم نمود آقای رضا در دادخواستی تقاضای اعسار از هزینه دادرسی و پرداخت نقدی محکوم به را نموده است دادگاه با توجه به دادخواست نامبرده و اظهارات وی مبنی بر اینکه از پرسنل سپاه می باشد و غیر از یک منزل مسکونی و یک ماشین دارایی دیگری ندارد و این اظهارات مورد تائید شهود وی قرار گرفته و خوانده دلیلی بر ملائت خواهان ارائه ننموده است مستنداً به مواد 502 و 505 و 506 قانون آئین دادرسی مدنی حکم به اعسار وی از هزینه دادرسی و پرداخت نقدی محکوم به تقسیط آن به اقساط ماهانه 60 هزارز تومان صادر نمود. در ضمن آقای رضا در این پرونده دادخواست دیگری به خواسته ابطال اجراییه به طرفیت خانم مریم به دادگاه تقدیم نمود که به دلیل عدم شناسایی خواهان در محل و نامعلوم بودن محل اقامت وی بر دادگاه دفتر به موجب ماده 56 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دادخواست وی را صادر نمود.

شماره پرونده:  83/24ع/13

طرح و نتایج حاصله از پرونده و اقدامات جاری : خواهان احمد دادخواستی به خواسته صدور قرار تأمین خواسته به طرفیت خوانده اصغر به دادگاه تقدیم نموده است در تاریخ 22/1/83 اخطار رفع نقصی برای خواهان فرستاده شد که ظرف 5 روز رونوشت مدارک استنادی خود را به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه به انضمام اضل مدارک به دفتر دادگاه تقدیم نماید و چون خواهان در مهلت مقرر قانونی مبادرت به تکمیل پرونده ننموده است طبق ماده 85 قانون آیین دادرسی مدنی دفتر قرار  رد دادخواست نامبرده را صادر نمود. مقرر شد ظرف 10 روز پس از ابلاغ اعتراض در همین دادگاه می باشد.

نتیجه گیری و تجربیات کارآموز :

در مورد هر دادخواست پس از الصاق تمبر قانونی و پرداخت هزینه دادرسی و ثبت در واحد رایانه توسط معاونت قضایی به یکی از شعب حقوقی ارجاع می گردد. مدیر دفتر دادگاه پس از وصول دادخواست تاریخ تسلیم را قید می کند تاریخ رسید دادخواست به دفتر تاریخ اقامه دعوی است سپس د ادخواست را از نظر پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های لازم دیگر ورعایت موارد قانونی و منظمات آن بررسی نموده در صورت ناقص بودن دادخواست اگر نقص از نظر همان دادگاه است و در صورت ناقص بودن از جهات دیگر اخطار رفع نقصی برای خواهان می فرستد در صورتی که خواهان ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رفع نقص ننماید مدیر دفتر قرار رد دادخواست صادر می نماید که این قرار هم ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در همان دادگاه است.

 

نام و مساله مورد کارآموزی :

انواع اوراق قضایی

پس از تکمیل پرونده مدیر دفتر پرونده را به دادگاه می فرستد دادگاه در صورت کامل بودن پرونده آن را با دستور تعیین وقت به دفتر اعاده می نماید. مدیر دفتر دو نوع وقت در مورد هر پرونده تعیین می نماید : 1- وقت رسیدگی معین و مقرر وقتی است که دادرس به دعوی رسیدگی نموده در صورت آماده بودن پرونده رای مقتضی صادر وگرنه وقت رسیدگی دیگری تعیین می گردد. 2- وقت احتیاطی: در صورتی که پرونده آماده برای صدور رأی نباشد و استعلامی باید از ثبت  شود یا شهود باید شهادت دهند یا هزینه کارشناسی باید پرداخت با قرار اجرا شود وقت احتیاطی تعیین می شود و این وقت به طرفین ابلاغ نمی شود و منظور از وقت احتیاطی این است که تا انجام اقدامات مورد نظر دادگاه و فراهم آمدن مقدمات کار نظارت دفتر بر پرونده باقی بماند و پرونده از جریان رسیدگی خارج نشود. 3- خارج از نوبت که به دستور قانون یا مقامات ذیصلاح بدون رعای نوبت دفتر اوقات تعیین می شود.

مدیر دفتر اوراق قضایی را صادر و دریافت و برای ابلاغ ارسال و بر نحوه ابلاغ نظارت می نماید. اوراق قضایی هر کدام جزئی از محتویات پرونده را تشکیل می دهند و عبارتند از :

1- دادخواست : فرم چاپی مخصوص و مهمترین برگ قضایی است که بوسیله آن خواهان به طرفیت خوانده اقامه دعوی یا خواسته ای را نزد مرجع قضایی صالح مطرح می نماید.

2- اظهارنامه : اوراقی که هر کس قبل از تقدیم دادخواست می تواند حق خود را به وسیله آن از دیگری مطالبه نماید.

3- اخطاریه : دعوتنامه ای است که بوسیله آن طرفیت دعوی گواهان و سایر اشخاصی که حضورشان در دادگاه لازم است دعوت می شوند و در آن نام و نام خانوادگی محل اقامت اخطار شونده وقت حضور تاریخ حضور علت حضور قید می شود.

4- احضاریه : ورقه ای است رسمی که در آن قاضی به حضور کسی اعم از متعم مطلع به دادگاه امر می نماید.

5- برگ جلب : ورقه ای است رسمی که بوسیله آن متهم جلب می شود.

 

نام و مساله مورد کارآموزی :

تهیه آمار و انواع دفاتر دادگاه

پس از صدور رأی لازم است رأی در دفتر آمار دادگاه ثبت و پرونده از آمار پرونده های جریانی کسر گردد مرید دفتر بر آمار ماهانه شعبه نظارت می نماید سپس رأی پاکنویس شده و رونوشت آن برای ابلاغ به طرفین به داحد ابلاغ ارسال گردد. مدیر دفتر همچنین اجرای قرارهای تأمین دلیل معاینه محل و ... را حسب دستور دادگاه به عهده دارد. همچنین طرفیت و وکلای آنها حق دارند پرونده را در دفتر دادگاه ملاحظه نموده و با اجازه ریاست شعبه و ارائه کارت شناسایی از اوراق آن رونوشت بگیرند مدیر دفتر پرونده را با نظارت خود در اختیار آنها قرار می دهد مدیر دفتر و کارمندان دفتری باید c 7 یند که اوراقی از پرونده خارج نشود و ترتیب اوراق پرونده به هم نخورد. در مورد اوراقی که دادگاه در انجام وظایف خود از مراجع رسمی مطالبه کرده است طرفین فقط می توانند آن را ملاحظه نمایند و حق تهیه رونوشت از آن را ندارند خصوصاً در مورد اسناد طبقه بندی شده.  

پاسخ به مکاتبات ارگانهای مخلتف از وظایف دیگر مدیر دفتر دادگاه می باشد و او ناظر بر شیوه عملکرد کادر اداری دادگاه اعم از : بایگان ثبات و منشی دادگاه است.  نگهداری دفاتر وظیفه دیگر مدیر دفتر دادگاه می باشد و مندرجات دفاتر بیانگر شیوه کار دفتر دادگاه است عمده ترین دفاتری که دفتر دادگاه بایدنگهداری نماید عبارتند از :

1- دفتر دادخواست : دفتر ثبت دادخواست مخصوص ثبت دادخواست است که در آن شماره

ثبت و تاریخ ثبت و شماره ثبت کل نام خواهان نام خوانده و خواسته مرجع ارسال کننده و نتیجه اقدام نوشته می شود. اگر در مورد پرونده قرار و اخطار رفع نقص نیز صادر شود در این دفتر نوشته می شود.

2- دفتر اندیکاتور : این دفتر مخصوص نامه های وارده و صادره دادگاه است و در این دفتر شماره ثبت نامه ، تاریخ ثبت فرستنده نامه، شماره ارسال و شماره پرونده ای که نامه ها وارد آن می شود ثبت می شود.

3- دفتر تعیین وقت : در این دفتر برای پرونده ها وقت رسیدگی تعیین یا وقت رسیدگی تجدید یا حسب دستور دادگاه وقت احتیاطی تعیین می شود.

4- دفتر ثبت دادنامه : در این دفتر آراء صادر به ترتیب ثبت می شود شماره این دفتر شماره دادنامه می باشد و در آن تاریخ صدور رأی شماره پرونده نام اصحاب دعوی موضوع دعوی مفاد رأی ذکر می شود.

5- دفتر ثبت لوایح : در این دفتر لوایحی که اصحاب دعوی و وکلای آنها کارشناسان و سایر اشخاص ذیربط تقدیم می نمایند ثبت و شماره ثبت به تقدیم کننده داده می شود در این دفتر شماره ثبت لایحه دهنده موضوع لایحه و پرونده مربوطه قید می گردد.

6- دفتر ثبت تجدید نظر خواهی : تجدید نظرخواهی در این دفتر ثبت می شود در این دفتر تاریخ تجدید نظرخواهی نام اصحاب دعوا شماره دادنامه تجدید نظرخواسته و نتیجه آن ذکر می گردد. در حال حاضر دفتر ثبت دادخواست برای این منظور استفاده می گردد همچنین فرجام خواهی نیز در همین دفتر ثبت می گردد.

 

اصطلاحات

1- دادنامه : ورقه ای است چاپی که احکام و قرارهای دادگاه در آن تایپ می شود.

2- اجراییه : ورقه ای که در آن نام و نام خانوادگی محل اقامت محکوم له و محکوم علیه مشخصات حکم و موضوع آن و پرداخت حق الاجرا توسط محکوم علیه قید شده به امضاء دادرس مدیر دفتر و مهر شعبه می رسد.

3- واخواست نامه : ورقه ای است که به موجب آن دارنده سفته در صورت عدم پرداخت  وجه آن در سررسید ظرف 10 روز از تاریخ وعده اعتراض می نماید.

مدیر دفتر نسخه ثانی دادخواست و ضمایم را برای خوانده فرستاده و طرفین را برای جلسه رسیدگی دعوت می نماید و اقدامات لازم جهت تکمیل پرونده تا صدور رأی را انجام می دهد. در اول وقت اداری هر روز از روزی دفتر تعیین وقت پرونده هایی که برای آن روز تعیین وقت شده را به دادگاه می فرستد. هر گاه پس از جلسه رسیدگی یکی از قرارهای اعدادی از قبیل استماع شهادت شهود کارشناسی تحقیق و نماینده محلی (که پرونده را برای وقت رسیدگی و صدور رأی آماده می نماید(صادر یا دستور اداری اعم از مطالبه پرونده دیگر استعلام موضوع از مراجع رسمی صادر شود مدیر دفتر دستور اجرای آن را به کارمندان دفتری داده و بر انجام صحیح آن نظارت می نماید. در صورتی که دادگاه چند قرار را با هم صادر نماید مثلاً قرار تحقیق محلی و کارشناسی مدیر دفتر کلیه اقدامات مربوط به هر یک از قرارها را تا جایی که با هم منافات ندارد انجام مید هد مثلاً در صورت صدور قرار کارشناسی چون اجرای این قرار مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی است ابتدا وقت احتیاطی جهت بررسی این موضوع تعیین و پس از احراز پرداخت آن وقت رسیدگی تعیین می نماد.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله تکامل گیاهان

مقاله تکامل گیاهان

تکامل گیاهان

مقدمه

گیاه (Plant) در زیست شناسی معمولا" به یک موجود زنده درحوزه رده بندی گیاهان اطلاق می شود. شاید در کاربردهای روزمره این واژه آنچنانکه درذیل تعریف شده بکار نرود.

مشکلات موجود برای تعریف

تعریف کلمه گیاه ازآنچه که ظاهرا" به نظر می رسد بسیار مشکل تراست. اگرچه گیــــاه شناسان محدوده رده بندی گیاهان را تعریف کرده اند ، مرزهای تعیین کننده اعضاء رده بندی گیاهان بسیار اختصاصی تر از تعریفات رایج " گیاه"است. ما گیاه را بعنوان یک موجود زنده یوکاریوت و دارای تعداد زیادی سلول تعریف می کنیم که عموما" فاقد اندامهای حسی یا حرکت ارادی بوده و در صورت رشد کامل دارای ریشه ، ساقه و برگ می باشند. اما از نظر گیاه شناسی فقط گیاه آوندی دارای ریشه ، ساقه وبرگ است. اما اگر منصفانه نگاه کنیم گیاهانی که ما هر روز با آنها مواجه هستیم ، گیاهان آوندی می باشند.
تعریف دیگر گیاه که گسترده تر (فراگیرتر) می باشد، عبارت است از هرچیزی که فتواتوتروف می باشد- یعنی غذای خودش را از مواد خام غیر آلی و نور خورشید تولید کند. برای فردی که بر نقش خاصی که گیاهان در یک اکوسیستم بازی می کنند متمرکزشود این تعریف غیر منطقی نیست .اما در بین فتواتوتروپها ، پروکاریوتهایی ( پیش هسته) مخصوصا" باکتریهای فتواتوتروپ و سیانوفیتها وجود دارند. سیانوفیتها را گاهی اوقات ( به دلایل خوبی) جلبکهای سبز– آبی می نامند.در اینجا این مشکل بوجود می آید که بیشتر مردم از جمله گیاه شناسان قارچ خوراکی را گیاه می نامند اگرچه قارچ خوراکی اندام باردهی قارچ می باشد ( حوزه قارچها)، و اصلا" فتواتوتروپ نبوده، بلکه گندخوار( saprophytic) می باشد. و بیش از چند گونه گیاهان گل دار، قارچها و باکتریها وجود دارند که انگلی هستند. ما قادر به ارائه پاسخی مطمئن نیستیم. فهرست خصوصیاتی که حوزه رده بندی گیاهان را از سایر حوزه های زیست شناسی جدا می کند حد اقل یک تعریف فنی ارائه می کند اما این تعریف مورد پسند همگان قرار نمی گیرد. بنابراین تعریف اصطلاح گیاه همیشه به معنی بیشتر موجودات زنده طبقه بندی شده در محدوده رده بندی گیاهان می باشد. مثلا" اگر جلبکهای سبز به وضوح گیاهانی جزورده بندی گیاهان هستند، پس بیشترمردم اکثرخزه های دریایی را هم که جزئی از( حوزه آغازیان (هستند، جزو جلبک های سبز در نظر می گیرند. مشکل عدم وجود دقت یا توافق که در تعریف گیاه وجود دارد یکی از گفته های مورد تفاهم است که اغلب در مقالات با آن مواجه هستیم از این قبیل : ... آوند چوبی یکی از دو بافت انتقال در گیاه است . بطور کلی تصور نمی شود این جمله به معنی تمامی گیاهان ، جلبکها با گیاهان گلدار باشد. به احتمال بسیار زیاد باکتریها یا قارچها را به حساب نمی آورد. در واقع معمولا" بهتر است اینگونه تصور شود که این بحث فقط به گیاهان آوندی مربوط می شود ( ضرورتا" سرخسها ، مخروط زاها، گیاهان گلدار و تعدادی دیگر) مگر اینکه به صورتی متفاوت بیان شود( مثلا" ... در گیاهان آوندی و غیر آوندی اینگونه است ). The system of classification (see
درسیستم طبقه بندی ( به طبقه بندی علمی مراجعه کنید) که توسط گیاه شناسان برای فهرست کردن موجودات زنده زمین بکار رفته، هزاران دانشمند روزانه ساعات بسیار زیادی وقت صرف کرده اند. درابداع این سیستم تلاش شده تا سیستمی طبیعی بوجود آید در حالیکه ارتباطات تکاملی بین کلیه گونه های مختلف را توصیف نماید ( از جمله مواردیکه فقط در فسیلها شناخته شده اند). گیاهان یکی از بخشهای این طبقه بندی هستند ودرتعریف گیاهان چه بصورت کلی وچه بصورت جزئی ، باید تعدادی منبع را درکلیه فعالیتهای علمی که برای تهیه یا ارائه اطلاعات درباره آنها انجام می شود، در این سیستم طبقه بندی لحاظ کنیم. برای گیاهان آنگونه که در حوزه رده بندی گیاهان تعریف شده اند به قسمت زیر نگاه کنید.

  • برای جلبکها بطور کلی به جلبک رفته یا به جلبک دریائی مراجعه نمایید.
  • برای قارچهای خوراکی قارچهای خوراکی یا قارچ مراجعه کنید.
  • برای گیاهان غیر آوندی بطور کلی به گیاه غیر آوندی نگاه کنید.
  • برای گیاهان آوندی بطور کلی به گیاه آوندی مراجعه کنید.
  • برای گیاهان مخروطی بهPinophyta یا gymnosperms نگاه کنید.
  • برای گیاهان گلدار به angiosperms نگاه کنید.

گیاهان تقریباٌ در همه جای گیتی می رویند گلها علفها و درختان را تقریباٌ هر روزه می بینیم. گیاهان همچنین بر فراز کوههای بلند در اقیانوس ها در بسیاری از بیابانها و در نواحی قطبی می رویند. بدون گیاهان، آدمیان و جانوران نمی توانستند در کره زمین زندگی کنند. آدمی بدون هوا یا خوراک نمی تواند زندگی کند و همچنین بدون گیاهان نمی تواند زنده بماند. اکسیژن موجود در هوا که تنفس می کنیم از گیاهان فراهم می آید. خوراکی که می خوریم نیز از گیاهان یا از جانوران گیاه خوار بدست می آید.
در خانه سازی و بسیاری از چیزهای سودمند را از کنده و تخته و الوار درختان و خیلی از پوشاکهای ما از الیاف گیاهی از قبیل پنبه فراهم می گردد.
دانشمندان عقیده دارند که بیش از 350000 گونه و نوع گیاه شناخته شده اما هنوز بسیاری از گیاهان ناشناخته مانده است. کوچکترین گیاه دیاتوم می باشد که تنها با میکروسکوپ می توان آن را دید حتی ممکن است یک قطره آب بیش از 500 دیاتوم در خود شناور داشته باشد. بزرگترین گیاه زنده دنیا درخت سکویا در کالیفرنیا می باشد که بیش از 90 متر بلندی و بیش از 9 متر پهنا دارد. برخی از درختان در کالیفرنیا هستند که عمر 4000 تا 5000 ساله دارند. دانشمندان همه موجودات زنده را به دو گروه اصلی و عمده تقسیم کرده اند. به بیان دیگر می توان گفت که فرق عمده میان گیاهان و جانوران آن است که گیاهان در جایی ثابت هستند در حالی که تقریباٌ همه جانوران با نیرو و اراده خود حرکت می کنند. بیشتر گیاهان خوراک خود را از هوا نور خورشید و آب می گیرند. جانوران نمی توانند برای خود خوراک بسازند. از این رو گیاهان یا جانوران گیاهخوار را می خورند. پایه و اساس واحد اصلی و آجر ساختمان موجود زنده یاخته یا سلول می باشد و از این جهت گیاه و جانور با هم تفاوت دارند زیرا بیشتر گیاهان سلول های دیواره ای کلفت حاوی ماده ای بنام سلولز دارند یاخته های جانوری ماده سلولز ندارد.

برخی چیزهای زنده که به نظر می رسد به خانواده و قلمرو گیاهان و جانوران وابسته نیستند. و این موجود تک یاخته ارگانیزم های شامل باکتری و اشکال دیگر زندگی است که تنها با میکروسکوپ قابل دیدن است. بیشتر دانشمندان عقیده دارند که به خانواده خود وابسته هستند یعنی موجودی که نه گیاه است و نه جانور. از گیاهان برای آدمی خوراک، پوشاک، پناهگاه یعنی مهمترین نیازهایشان فراهم می شود. بسیاری از ما ازداروهایی که از گیاهان ساخته می شود یا مستقیماٌ از خود گیاهان دارویی است سود می جوییم. بعلاوه از گیاهان در مصارف زیبا سازی و لذت بخش کردن زندگی سود جسته می شود.

طبقه بندی حوزه رده بندی گیاهان

نشاء کلیه موجودات زنده متعلق به حــــــــــوزه گیاهان ، گروهی به نام جلبک سبز است که اشکـــال باقی مانده آن (paraphyletic) بوده وبصورت انواع گوناگونی در این قسمت یا درمیان آغازیان وجود دارند.جلبکهای سبز دارای کلروپلاستهایی هستند که در بر گیرنده کلروفیل a و b می باشند که بوسیله غشاهای دولایه به هم متصل هستند و دارای انواع گوناگونی تاژکدار، انبوه زی ، میله ای و حتی چند سلولی ابتدایی می باشند .بسیاری از آنها عمدتا" هاپلوئید ( تک لاد) هستند اما بقیه ، بین گونه های هاپلوئید و دیپلوئید ( دولاد) که گامتوفیت و اسپروفیت نامیده می شوند دارای تناوب نسل می باشند. در مرحله ای از دوران پالئوزوئیک گیاهان پیچیده و چند سلولی(رویان رستها ) بر روی زمین نمایان شدند. در این گونه های اولیه جدید ، گامتوفیت و اسپروفیت از نظر شکل و عملکرد بسیار متفاوت بودند ، اسپروفیت کوچک باقی ماند و در کل زندگی کوتاه خود وابسته به والد خود بود. گروههای موجود در این ساختار مشترکا" خزه ها نامیده می شوند. از جمله:

  • دسته Bryophyta( خزه ها)
  • دسته Anthocerotophyta ( علف شاخی)
  • دسته Hepaticophyta( هپاتیکها)

تمامی این گونه ها کوچک بوده و محدود به محیطهای مرطوب می باشند و برای تولید هاگ وابسته به آب هستند. در دوران سیلورین ، رویان رستهای جدیدی نمایان شدند که در اثر سازگاری امکان غلبه بر این موانع را که در دوران دونین دستخوش پرتوش سازگاری گسترده ای شدند پیدا کردند. این گروهها معمولا" دارای کوتیکول هستند که در برابرخشکیدگی مقاوم می باشند و بافت آوندی که آب را سرتاسرگیاه منتقل می کند که به همین علت آنها را گیاهان آوندی می نامند.

  • دسته Lycophyta ( گرگ پاها)
  • دسته Sphenophyta( دم اسبی)
  • دسته Psilophyta (سرخسهای ماهوتی)
  • دسته Ophioglossophyta ( لاله آلپی و سرخسهای تاکی)
  • دستهPterophyta ( سرخسها)

گیاهان آوندی هم زیر گروهی ازاسپرماتوفیتها یا گیاهان دانه دار هستند که تا آخردوران پالئوزوئیک متنوع شدند. دراین گونـــــه ها گامتوفیت کاملا" کاهش یافت و اسپروفیت درون پوششی به نام دانه که در والد آنها بوجود می آید شروع به زیستن نمودند. اسپرماتوفیتها عبارتند از:

  • دسته Cycadophyta ( سرخس نخلی)
  • دسته Ginkgophyta ( درخت گینگکو)
  • دسته Pinophyta ( مخروط زاها ، گیاهان مخروطی )
  • دسته Gnetophyta (Gnetae)
  • دسته Magnoliophyta ( گیاهان گلدار ، آنتوفیتا)

این دسته ها به دو گروه بازدانگان ( بی دانه ها ؛ چهار دسته اول) و گیاهان گلدار یا angiosperms تقسیم می شوند. پنجمین دسته فوق آخرین گروه عمده گیاهان است که در دوران ژوراسیک بوجود آمده و به سرعت در بیشتر زیبومه ها گسترده شدند.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

گزارش کا رآموزی عیب یابی موتورهای DC

گزارش کا رآموزی عیب یابی موتورهای DC

گزارش کا رآموزی عیب یابی موتورهای DC

خلاصه گزارش 1

پیشگفتار 3

مقدمه ای پیرامون شرکت ایران خودرو 4

خلاصه وضعیت موجود در سالن آلومینیوم 6

بخش اول : سرسیلندر XU7 , XU9 7

بخش دوم: سیلندر پژو 20

بخش سوم: عیب یابی موتورهای DC 23

منابع و مآخذ 49

دنیا پس از رنسانس و به خصوص در قرن پایانی هزاره دوم آنچنان شاهد دگرگونی های شگرفی در زمینه های علوم و فنون بوده که بسان رویایی باور نکردنی می آید. رشد چشمگیر صنعت در روزگار ما بگونه ای بوده که حتی خالق داستانهای علمی و تخیلی ژول ورن چنین چیزی به مخیله‌اش خطور نکرده و نتوانسته بود پیش بینی تحولات عصر تکنولوژی را تصور کند.

حرکت شتابان صنعت به اسب افسار گسیخته ای می ماند که یارای توقف نداشته و همان طور می‌تازد. سوار بر آن صاحبان صنایع بزرگ دنیا و کشورهای توسعه یافته می باشند که فاصله خود را لحظه به لحظه از دیگر کشورها بیشتر می کنند تا عملا امیدی برای رسیدن به آنها وجود نداشته باشد. در اینجا بود که دانشگاهها با هدف به روز کردن دانشجویان خود و با هدف اینکه از رهگذر عقب نمانده و افرادی تحصیل کرده که در صنعت روز دنیا عملاً عقب مانده و ناکارآمد باشند پرورش ندهند تصمیم به ورود در این عرصه گرفتند و تلاش کردند خلأ مزبور را به گونه ای پر نمایند. بزرگترین خدمتی که این مراکز آموزشی به دانشجویان خود و به صنعت کشور نمودند برقراری واحدهایی به نام کارآموزی بود تا بدینوسیله پیوندی میان دانشگاه و صنعت بوجود آید و با همراهی و معاضدت استادان دانشگاه و نخبگان فنون در هر چه بالا بردن سطح کیفیت محصولات و صنایع بکوشند. امید است این پیوند متقابل آینده ای بهتر از آن صنعت کشور نماید.

 در این گزارش ظرفیت سالن آلومینیوم را به تفکیک برای محصولات فوق بررسی می نمائیم:

بخش اول:

1- سیلندر پژو:

عمده ایستگاههای کاری برای تولید این محصول شامل ایستگاه ریخته گری HP2500 شمار وزنی کنترل ظاهری و ابعادی، تمیز کاری ، کنترل تمیزکاری، شات بلاست، سوراخکاری ، واترتست، شستشو نشت گیری و کنترل نهایی می‎باشد.

2- سر سیلندر XU9 , XU7

برای تولید این محصول یک خط ماهیچه گیری و یک خط تولید سرسیلندر در نظر گرفته شده است در خط تولید ماهیچه ایستگاههای ساخت، تمیزکاری، سوراخکاری و پخت ماهیچه موجود است و در خط تولید سرسیلندر ایستگاههای ریخته گری L.P ،‌شماره زنی کنترل ظاهری، تمیزکاری، تخلیه ماهیچه، X-RAY ، برش راهگاه، کیوبینگ، عملیات  حرارتی ، واترتست، تمعیراتی و کنترل نهای موجود می باشد.

بخش دوم

سیلندر پژو:

در این قسمت وضعیت کلی دستگاهها ، تجهیزات و ایستگاههای مربوطه به تولید سیلندر پژو به همراه درصد توقفات، درصد ضایعات و ساعت کارکرد مجاز روزانه آنها تعیین می‎شود. در قسمت بعد ظرفیت این دستگاهها و ایستگاههای کاری تعیین شده و آنرا با برنامه تولید سال 80 سیلندر پژو مقایسه می کنیم.

در انتها نیز نیازبهای سالن آلومینیوم برای دستیابی به برنامه تولید سال 85 سیلندر پژو بررسی و مشخص می‎شوند.

عنوان کارآموزی: عیب یابی موتورهای DC

فهرست منابع و مآخذ:

مجله صنعت رنگ و رزین، تابستان 83

مجله پیام ایران خودرو و مجله صنعت ایران خودرو ، مرداد 83، شهریور 83

اداره اسناد و مدارک (IKD)

سایت اینترنتی ایران خودرو

 

مشکل M‌ جرقه زدن زیاد جاروبک ها

 

ممکن است همراه بشود با اتصال جاروبک ها و یا پوشش زیاد و خرد شدن.

M1 : آیا موتور بارگذاری شده است؟

بله: بارگذاری را کاهش دهید یا موتور بزرگتر نصب کنید.

خیر.

M2 : آیا لرزش راه انداز ماشین یا موتور آشکار است؟

بله: تغییر مکان بدهید منبع لرزش را و کاهش دهید.

خیر.

M3‌ : چک کنید جاروبک ها و پایه جاروبک را. آیا جاروبک ها کج شده اند یا اتصال کوتاه شده‌اند؟

بله: جاروبک ها را عوض کنید.

خیر.

M4‌ : ؟ جاروبک مناسب با کموتاتور را انتخاب کنید.

خیر: دوباره اندازه بگیرید جاروبک ها را برای کموتاتور.

بله.

M5 : آیا جاروبک ها در پایه ها آویزانند؟

بله: جاروبک ها و پایه ها را تمیز کنید. سطح ناصاف را بردارید که اصطکاک اضافی را سبب می‌شود.

خیر.

M6 : آیا فنر جاروبک شکسته شده یا فشار روی فنر بالاست؟

بله: فنر را عوض کنید یا فشار را افزایش دهید. مطمئن بشوید که فشار روی همه جاروبک ها مساوی است.

خیر.

M7 : آیا فشار روی فنرها بالاست؟ (همچنین ممکن است سبب شود جاروبک ها خرده شوند)

بله: فشار را کاهش دهید یا عوض کنید با فنر بزرگتر.

خیر.

M8‌ : آیا پایه های جاروبک تنظیم شده است با سیم خنثی؟ (همچنین ممکن است سبب بشود جاروبک ها خرده شوند)

بله: در سیم خنثی پایه ها را ریست کنید.

خیر.

M9 : آیا جاروبک ها تنظیم شده اند در یک زاویه اشتباه؟ (همچنین ممکن است سبب بشود جاروبک ها خرده شوند)

بله: پایه ها را ریست کنید برای این که زاویه جاروبک معرفی بشود برای سازنده موتور.

خیر.

 M10 : آیا پایه جاروبک تنظیم شده برای بیشتر از 8/1 تصفیه بالای کموتاتور؟ (همچنین ممکن است سبب بشود جاروبک ها خرده شوند)

بله: پایه را ریست کنید برای  1.8 تصفیه.

خیر.

M11 : خرده شدن جاروبک ها ممکن است همچنین مشخص کند مواد جاروبک اشتباه را. آیا جاروبک ها ضعیف اند در برابر گرد و خاک؟

بله: مشورت کنید با سازنده موتور برای پیشنهادات.

خیر.

M12 : کموتاتور را چک کنید. آیا سطح کموتاتور زیر جاروبک ها جلا داده می شوند به رنگ
قهوه ای؟

بله: شرایط معمولی. به عنوان M18 مراجعه کنید.

خیر.

M13 : آیا سطح کموتاتور سیاه است؟ (عموماً سبب می شود که جرقه بزند)

بله : بارگذاری را چک کنید. فنرهای پائینی، میکا ناقص، خراب شدن تیغه های کموتاتور و غیره. جرقه زدن را برطرف کنید. بپوشانید کموتاتور را.

بله.

M14 : آیا روی کموتاتور ورقه ضخیمی وجود دارد؟ ممکن است سیاه به نظر برسد؟

بله: از جاروبک با سایندگی بیشتر استفاده کنید.

خیر.

M15 : آیا سطح کموتاتور روشن است و برنجی دیده می شود؟

بله: اگر رطوبت زیر دو گرم است هر c.u.f.t ، رطوبت را افزایش دهید یا فشار فنر را کاهش دهید، از اصطکاک کم جاروبکها استفاده کنید یا پاک کنندگی جاروبکها را کمتر استفاده کنید.

خیر.

M16 : آیا سطح کموتاتور آلوده شده است از ترشح رنگی، روغن یا دودهای شیمیایی؟ آیا رطوبت زیادی در هوا وجود دارد؟

بله: کموتاتور را تمیز کنید و جاروبکها و موتور را حفاظت کنید از آلوده شدن. موتور را با ضمیمه صحیح نصب کنید بر محافظت کردن کموتاتور.

خیر.

M17 : آیا کموتاتور باریک شده یا شیار شده زیر یک یا چند جاروبک؟

بله : مطمئن شوید همه جاروبک ها درجه یکسانی دارند. عوض کنید اگر بعضی از آن ها خیلی پاک کننده هستند. خطای موازی اتصالات را چک کنید که سبب می شود نامتعادلی بار را تعمیر کنید.

خیر.

M18 : آیا کموتاتور کار نشده یا در خارج از مرکز قرار گرفته است؟

بله: اطراف کموتاتور زیر میکا را صافکاری کنید.

خیر.

M19 : آیا میکا بالای سطح میله است؟

بله: میکا را برش دهید.

خیر.

M20 : آیا بعضی تیغه های کموتاتور خیلی بالا، خیلی پائین یا خراب اند؟

بله: کموتاتور را عوض کنید یا بست پیچ ها را محکم کنید برای ولتاژ توصیه شده بوسیله سازنده و کموتور را صافکاری کنید.

خیر.

M21‌ : آیا صفحه تخت یا نقطه داغی روی تیغه های کموتاتور وجود دارد که سبب نامتعادلی بار در مدار آرمیچر می شود؟

بله: بار را متعادل کنید. کموتاتور را صافکاری کنید.

خیر.

M22 : آیا روی هادی پوسته کربن گرد و خاک نشسته یا مس تاب دیده که سبب اتصال کوتاه شدن بین تیغه های آرمیچر است؟

بله : میکا را برش دهید.

خیر.

M23 : آیا اتصال کوتاه شدن یا مدار باز شدن در مدار آرمیچر وجود دارد؟

بله: روغن کاری و تعمیر کنید.

خیر.

M24‌ : آیا زمین شده است، اتصال کوتاه یا مدار باز شدن در مدار سیم میدان وجود دارد؟

بله: روغن کاری و تعمیر کنید.

خیر.

M25 : آیا اتصالات به پایه جاروبک ها ضعیف شده یا شکسته شده است؟

بله: روغن کاری و تعمیر کنید.

خیر.

M26 : آیا جریان قطب متغیر ضعیف است یا فاصله هوایی خیلی زیاد است؟

بله: جریان قطب متغییر را افزایش دهید یا فاصله هوایی را کاهش دهید.

     

 

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله ای درباره گیاهان آپارتمانی

مقاله ای درباره گیاهان آپارتمانی

 گیاهان آپارتمانی

مقدمه

در میان کرات منظومه شمسی کره ای وجود دارد که قدرت خداوند در قالب حیات آشکار نموده است یک کره ای خاکی بستر حیات را برای فراهم آورد و گیاهان سبز را برای ادامة زندگی در قلب خود رویانید . به انسان به عنوان موجودی متفکر منادی بخشیدین پس از آغاز حیات از زمین شکل گرفت انسان های غارنشین بفکر ساختن خانه افتادند. آنان بار دیگر نیاز به سوی زمین دراز کردند و زمین نیز، به محبت آنها پاسخ داد و این چنین تمدن از دل زمین آغاز شد.

دیوارهای بلند و قطور «منع» و «مانع» شهرهای قدیم که کوچکتر از روستاهای امروز بودند فروریخت و درهای بزرگ و کوچک که باز شد و باز ماند و از اندیشه پدرانمان گذشت که:

به دنیایی بی در و دیوار و خانه های یکی شده و آدمهای بیگانه با مرز و در و دیوار می توان رسید.

اندیشه بی راهی نداشتند. پرچین های ساده و کوتاه و سبز و پرگل و گیاه و میوه، با مهربانی هرچه بیشتر و درست تر بگویم با شرمی لطیف و انسانی میان املاکشان خط انداخته بود تا اختلافی هرچند کوچک هم پیش نیاید.

سال و سالیانی گذشت، اما آن دیوار بزرگ گرد شهر را که تکه تکه کرده بودند تا مرزها از میان برود، به میان شهر کشیدند و بندریج پرچین های پرگل و گیاه به دیوار، و باغهای پر درخت به خانه های چند طبقه بدل شد.

هنوز مادربزرگها و پدربزرگها داشتند از درختهای سیب و انار و گردو و گلدانهای شمعدانی کنار حوض های بزرگ می گفتند که نه از درخت نشانی ماند و نه از حوضها و شمعدانی ها.

با پیشرفت علوم پزشکی و آموزش بهداشت و نطفه کشتن بسیاری از بیمتاریها و به واپس راندن مرگ و افزودن بر فرصت های زندگی و رشد جمعیت نیازهای جدیدی پدید آمد و زمینها از گل و گیاه خالی شد.

و همه ماتم گرفتیم که پس از این باید در دنیایی سنگی و سیمانی و بیگانه با گل و گیاه زندگی کنیم.

اگر ماشین ها به جنگلها هجوم برده و طبیعت را با جاده و آسمان خراشهایش ویران کرده است و استخراج نفت و ساختن پالایشگاهها و ایجاد کارخانه ها بسیار و بارها کردن مقدار فراوانی سرب و سم و دودهای خفه کننده در فضای شهرها باید راهی برای آشتی کردن با طبیعت – طبیعتی که انسان بخش بزرگی از آنست و هرچه کرده به امید آسان کردن زندگی بوده نه ویران کردنش – یافت. ناچار است که از طبیعت استفاده کند اما تا نهایت ویرانیش نرود، چون دیگر چیزی برای سودآوری و سودبخشی نمی ماند.

این است که مهندسین طبیعت به یاری زمین آمدند و به جای گردو و بن های چنان عظیم که فرو افتاده است و آسمان خراش های عظیم تری که به آسمان سرکشیده، گل و گیاه را و فضای سبز را جانشین بخشهای ویران شده جنگلها و باغها کردند و به یاری آنان گلستانهای تکه تکه شده جمع آؤری شد و هر تکه در گلدان و گلدانهایی جای گرفت و به آپارتمانها برده شد تا چون همیشه گل و گیاه و انسان به هم برسند و در برابر سنگ و سیمان و آهن تنها نمانند و این نیاز انسان شهرنشین برای بازگرداندن طبیعت سبز به محیط زندگی است، آن طبیعت سبزی که بر اثر گسترش سطوح شخت و خشک شهرها و بزرگراهها و نفوذ تمدن در مناظر آن از میان رفته است.فارسی اصیل: ندارد

فارسی رایج: آرالیا

نام انگلیسی: False castor oil plant

گیاهی مقاوم به تغییرات درجه حرارت، متعلق به خانواده «آرالیاسه» برگها شبیه پاپیتال و پنجه ای با هفت بریدگی عمیق، همیشه سبز، با رنگ سبز روشن و براق، سریع الرشد و ارزان و نگهداری آن ساده است، در بعضی کتب، آن را به نام «فاتسیاژایونیکا» می شناسند، برگها نسبت به ماده براق کنندة شیمیای خساس هستند، در اواسط تابستان گلهای سفید به صورت خوشه ظاهر می گردند، احتیاج به نور بیشتری دارد.

نیازها

نور: اگرچه مکانهای پرنور را ترجیح می دهد ولی در نیم سایه و نیم آفتاب قابل نگهداری است.

دما: قابلیت تحمل زیادی دارد و در درجه حرارت صفر تا 21 درجه سانتیگراد به رشد خود ادامه می دهد.

آبیاری: خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگهدارید در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هفته ای یکبار به آبیاری احتیاج دارد.

رطوبت: در تابستان هر روز و در زمستان دوبار در هفته احتیاج به غبارپاشی دارد، گیاه شدیداً رطوبت دوست است.

تغذیه: با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر 14 روز یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

خاک مناسب: خاک لیمونی بهترین خاک است.

تعویض گلدان: هر سال با شروع فصل رشد گلدان را فقط با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید، گیاه دوست دارد ریشه هایش نزدیک بهم باشد از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید. چنانچه شاخه ها دراز و منحرف و فاصله برگها زیاد باشد پس از تعویض گلدان احتمال دارد انتهای شاخه ها بشکند، محل قطع شده را با گوگرد ضدعفونی کنید.

تمیز نمودن برگها: برگها باندازه کافی پهن هستند که بتوان با پارچه یا اسفنج مرطوب آنها را تمیز نمود، از مواد براق کننده شیمیائی استفاده نکنید: در صورت تمایل هر 6 هفته یکبار.

تکثیر: کاشت بذر و ریشه دار نمودن قلمه در بهار

آرالیا:

نام علمی: Aralia japanica

برگها در بعضی از واریته های آرالیا ابلق و دارای لکه های سفید کرمی در متن سبز است، واریته های ابلق نسبت به برگ سبزها رشد کمتری دارند.

ساقه دراز وضعیت و فلاصلة بین دو برگ زیاد است: هوا خیلی گرم است گیاه را به محل خنک تر و مملو از اکسیژن منتقل نمایید، غبارپاشی با آب ولرم و سبک فراموش نفرمایید.

گیاه خود را انداخته است: آبیاری زیاد از اندازه و خاک گلدان باتلاقی شده است، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید، ته گلدان با آب زیرگلدانی در تماس نباشد، زهکش را بازدید نمایید.

عوارض و درمان

برگهای جوان سیاه رنگند:

یخ زدگی عامل آن است و گیاه در هنگام شب پشت پردة پنجره و در تماس با شیشه بوده است برگهای صدمه دیده را حذف و گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده هستند:

کمبود مواد غذایی خاک عامل آن است، هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

لکه های سوخته روی برگها مشاهده می گردد:

علت آن غبارپاشی در آفتاب است، غبارپاشی را صبح زود یا عصر انجام دهید، اجازه ندهید نوک برگها با شیشة داغ در تماس باشند.

برگها به طرف پایین خم می شوند:

هوا گرم و خشک است، غبارپاشی هفته ای دو بار در زمستان و هر روز در تابستان را فراموش نفرمایید.

برگها سقوط می کنند:

گیاه خیلی تشنه است گلدان را بمدت 5 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، غبارپاشی روزانه در تابستان فراموش نکنید.

اگرچه تغذیة مصنوعی انجام شده ولی تعداد برگهای جوان خیلی کم است:

گلدان خیلی بزرگ است گیاه بجای تولید برگ به حجم ریشه های خود افزوده است، پس از دو سال گلدان جدید را فقط یک درجه بزرگتر انتخاب کنید.

برگها بدشکل و چسبناک حشرات سبزرنگی روی آنها به چشم می خورند:

هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.

برگها زردرنگ و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت است:

عارضه مربوط به حمله کنه های قرمز ریز است، با سم کنه کش هر چهارده روز یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید، غبار پاشی در کاهش آفت موثر است.

فارسی اصیل: دارزی (دار= درخت + زی=زیستن) اشاره به دارچسب بودن آن است.

فارسی رایج: ارکیده

نام انگلیسی: Slipper orchid

برخلاف تصور عموم ارکیده به آسانی در منازل و آپارتمانها قابل نگهداری و به شرایط مختلف سازگاری نشان می دهند و تکثیر آن نسبتاً آسان است، بعلت وضع خاص گل و نامنظم بودن و پراکندگی رنگهای مختلف در قسمتهای متفاوت گلبرگ تشریح شکل گل و توضیح رنگ آن کمی مشکل است، شرایط نگهداری این ارکیده از بقیه ارکیده ها ساده تر است ولی در وضع خاک از نظر زهکش به خاطر حساسیت شدید ریشه ها به باتلاقی شدن لازم و ضروری است، اواخر تابستان گل می دهد، (برای اطلاعات بیشتر به منابع مراجعه فرمایید).

نیازها:

نور: نور غیر مستقیم کنار پنجره را ترجیح می دهد، گیاه را در معرض تابش مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر تابستان قرار بدهید.

دما: حداکثر درجه حرارت در تابستان 27 و در زمستان 10 است.

آبیاری: در تابستان هفته ای دو تا سه بار آبیاری نمایید، در زمستان هفته ای یک بار کافی است، در بهار سطح خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد.

رطوبت: در بهار و تابستان هر دو روز یک بار با آب ولرم و سبک فاقد املاح گیاه را غبارپاشی نمایید، جهت تأمین رطوبت دائمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه نمایید تا زمانی که در پاییز و زمستان گیاه در گل است در صورت پایین بودن درجه حرارت (13) غبارپاشی مضر است.

تعذیه: از اول فصل رشد تا زمان پژمردگی گلها را با مواد غذایی مصنوعی گیاه زیستی طبق دستور سازنده تغذیه نمایید، بعد از پژمرده شدن گلها تا بهار آینده تغذیه را متوقف نمایید.

خاک مناسب: ارکیده به خاک مخصوص نیاز دارد بهتر است خاک آن را به صورت آماده از متخصصین تقاضا کنید، مخلوطی از خزه اسفاگتوم و خاک لوم و پیت و شن خاک خوبی برای ارکیده است.

تعویض گلدان: هر دو سال یک بار بعد از گل دهی احتیاج به تعویض دارد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با پاذچه نرم و یا اسفنج مرطوب تمیز نموده و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نمایید.

تکثیر: تشریح روش ازدیاد ارکیده ها به طور مختصر امکان ندارد، ضمن استفاده از منابع به توضیح مصور مراجعه فرمایید.

پرورش ارکیده نیاز به اطلاعات وسیع در باره شرایط رشد و مشکلات پرورشی دارد، به منابع مراجعه فرمایید.

جوانه ها در شب آسیب می بینند:

عامل آن حشره تریپس است، با سم حشره کش گیاه را هر هفته یک بتار سمپاشی نموده تا علائم برطرف گردند، ممکن است بجای ماندن قطرات آب حاصله از غبارپاشی روی گلها همین علائم را بوجود بیاورند.

عوارض و درمان

در زمستان گیاه سیاه می شود:

شبها هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید و یا اینکه صدمه مربوط به استفاده از مواد شیمیایی براق کننده است از آنها استفاده نکنید.

زخمهای پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و قاعده آنها تشکیل شده است:

عامل آن حشره آفت است، گیاه را با سم خشره کش نفوذی هر چهارده روز یک بار سمپاشی نموده تا علائم برطرف گردند.

اگرچه رطوبت کافی است ولی برگها و گلها خشک می شوند:

عامل آن اشعه مستقیم آفتاب است گیاه را به محلی با اشعه غیرمستقیم ببید.

رشد گیاه متوقف است:

هوا سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

غنچه ها منقبض شده و خشک می شوند:

هوا گرم و خشک است، هر دو روز یک بار با آب ولرم و بدون املاح غبارپاشی کنید، با قرار دادن گلدانها در گلدانهای بزرگتر و پر نمودن حد فاصل دو گلدانها را با پیت و یا خزه مرطوب رطوبت دایمی و پادیار ایجاد نمایید.

سطح برگها و گلها دارای تار عنکبوت است:

کنه ریز قرمز عامل آن است، با اسفنج و یا پارچه پشت برگها را تمیز و گیاه را طبق دستور با سم کنه کش سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند، تأمین رطوبت در کاهش آفت مؤثر است.

برگها می ریزند:

آبیاری بیش از اندازه و خاک باتلاقی شده است، رهکش را بازدید و آب اضافی گلدانها و زیرگلدانی را خارج نمایید.

برگ انجیری

نام علمی: Monstera deliciosa

فارسی اصیل: اژبن (اژ=مار + بن=ریشه) (اشاره به ریشه های مار مانند آن است)

فارسی رایج: برگ انجیری

نام انگلیسی: Swiss cheese plant

چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن و بریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه آنها تحت نام برگ انجیری به فروش می رسند ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهراً مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند، بر هر صورت آن گیاهان با هر نامی که عرضه گردند. در این نیازها مشترکند. هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست، تغییرات درجه حرارت را به راحتی می پذیرند، ریشه های هوایی آنها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دارند، برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

نیازها

نور: نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم نیم سایه نیم آفتاب نور دلخواه این گیاه است، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله میوه انجیر

مقاله میوه انجیر

مقاله میوه انجیر

میوه انجیر

 

انجیر

نام جنس انجیر Ficus L.  است .که  از نام لاتین قدیم گیاه گرفته شده است . این جنس از تیره توت یا Moraceae است و دارای 800گونه می باشد .

- ویژگی های گیاهشناسی جنس  انجیر :  

درختان ، درختچه ها و یا گیاهان اپی فیت و بالارونده خزان پذیر و یا همیشه سبز با شاخه های کوتاه  است . این درخت دارای پوست قهوه ای یا خاکستری و برگهای متناوب بوده تمام قسمتهای گیاه دارای شیرابه می باشد.

گلها تک جنس و گیاه تکپایه یا دو پایه است . گل آذین به شکل کوزه در آمده و گلهای کوچک تک جنس فاقد گلبرگ به سطح داخلی آن چسبیده اند  در گونه های مختلف انجیر گلهای نر و گلهای ماده به شکلهای متفاوت و در مواقع مختلف سال تشکیل می شوند مثلاً در کوزه(گل آذین) های بهاره ، گلهای نر که دارای گلپوش سه قطعه ای و سه پرچم هستند همراه با گلهای سترون و نازا که خامه ای کوتاه دارند ، دیده می شوند . در کوزه های تابستانی فقط گلهای ماده بارور با خامه بلند وجود دارد در کوزه های پائیزی فقط گلهای پنبه ای دیده می شود .

 عمل گرده افشانی و لقاح در این گیاهان بوسیله حشره کوچکی به طول 2تا3میلیمتر بنام Blastophago glossorum انجام می گیرد و در جریان گرده افشانی ابتدا حشره ماده به داخل گل آذین کوزه مانند که دارای  گلهای پنبه ای است وارد می شود و داخل آن تخمگذرای می کند . سپس حشرات به وجود آمده از تخم در داخل نهنج جفت گیری می کنند بعد بلافاصله نرها می میرند و حشرات ماده در حالی که دانه های گرده به بدن آنها چسبیده  از کوزه مربوطه خارج می شوند و وارد گل آذین دیگر برای تخمگذاری می شوند. بدین ترتیب دانه های گرده را به داخل کوزه پایه های دیگرمی برند و سبب لقاح گلهای ماده موجود در آنها می شوند .

میوه انجیر خوراکی در واقع نوعی میوه کاذب است که از گل آذین کوزه مانند آبدار بوجود آمده است . کاسبرگهای هر گل نیز گوشتی شده است . میوه های حقیقی گیاه  فندقه بوده که به تعداد بی شماری در هرکوزه (گل آذین ) قرار دارند . دانه انجیر دارای جنین مستقیم یا خمیده و شامل آلبومن یا فاقد آن است .

- معرفی گونه های جنس Ficus  :

  • لول یا لور Ficus bengalensis L. 

از درختان بزرگ کائوچویی در جزایر و بنادر جنوب مانند آبادان و بوشهر تا چا ه بهار و تیس می باشد . اصل این گیاه از هند شرقی است .

 از ساقه های هوایی آن ریشه های هوایی بی شماری ظاهر می شوند به طوری که به زمین می رسند و در اطراف درختان بزرگ صدها متر مربع زمین را اشغال می کنند . این ریشه ها را ریشه های شمعی گویند . برگهای لور بیضی شکل و درست و براق و طول آن به cm 25 بالغ می گردد .

 میوه گیاه بی پایه و به درشتی فندق است و چوب آن خاکستری رنگ می باشد و سختی و دوام چندانی ندارد ولی در آب دوام می کند و چوب ریشه های هوایی آن سخت است .

نام این درخت در جنوب لول ، لور ، درخت مکرزن است و در جزیره خارک ، لیل و در جزیره کیش لیر نامیده می شود و در کتب مختلفه به اسامی اثاب ، الول بروبرگت و کراک نامبرده شده و تصور می شود . که سه نام اخیر نامهای این درخت در هند است.

2- انجیر ( Ficus carica L.)

    این گونه دارای واریته های زیر است :

  • Ficus carica var genuine Boiss.
  • Ficus carica var  Johannis Boiss
  • Ficus carica var rupestris Hausskn

Ficus carica var genuina : درخت انجیر در اغلب جنگلهای شمال و ساحل دریای خزر وجود دارد ولی بیشتر طالب نقاط گرم و خشک می باشد و بطور پراکنده می روید . در جنگلهای ارسباران و گلی داغ نیز دیده می شود اما تا ارتفاع زیادی از جنگل بالا نمی رود .

پائین ترین  نمونه های آن در سواحل شمال است و حد اعلای آن در ارتفاع m  1800 اسالم است . درخت انجیر علاوه بر جنگلهای شمال در استپهای مختلف و جنگلهای غرب نیز دیده می شود . چوب آن در شمال مصرف روستایی ندارد و فقط برای تهیه تخته صندوقهای مرکب مصرف می گردد .

ارتفاع درخت انجیر به 6 متر و قطر آن به 40 سانتی متر می رسد دارای تنه ای صاف و خاکستری است و برگهایش لوب دار و زبر می باشد و نهنج میوه آن گوشتی و شیرین است . نامهای محلی آن عبارت است از :

انجیل ( در مازندران) – انجیر ( درنور )- شال انجیر (در آمل )– گم شو(درارسبلان  )

دیوانجیر ( در رامسر )- انجی ( در طوالش ) هنجیر ( در کردستان)- کشکل ( در رودسر )  و نام عربی آن تین است .

Ficus carica var  Johannis

    این انجیر در طبس و بلوچستان و فارس و درنقش شاهپور کازرون و ارتفاعات تخت جمشید و در ارتفاع m 1500 از سطح دریا دیده می شود . درختچه ایست کم برگ برگهای آن خیلی بریده است و روی آن زبر و پشت آنها کرکدار است میوه آن تخم مرغی گلابی شکل و کمی مخملی است .

Ficus carica var  rupestris

    این انجیر در استپهای غرب و جنوب مانند لرستان و اراک و کهکیلویه و فارس می روید و تا ارتفاع  m 1800 بالا می رود برگهای آن کامل است و فاقد بریدگی
می باشد و کشیده و تخم مرغی است میوه آن گلابی شکل و کم و بیش کرکدار است .

  • - فیکوس برگ درشت ( Ficus elastica Roxbg.):

این درخت در جنگلهای مرطوب آسیای حاره می روید درختی است زیبا با برگهای درشت یشمی رنگ و براق  جوانه انتهایی آن را برگه سرخ رنگی می پوشاند .

این گیاه بعنوان گیاه زینتی در  منازل   بکار می رود و زمستان در داخل گلخانه آن را از سرما محفوظ نگاه می دارند. نام فارسی آن که در بین باغبانان متداول شده : فیکوس ، کائو چوک و فیکوس برگ درشت است . فیکوس ابلق و اریته ای از آن می باشد .

4 – فیکوس ابلقFicus elastica Roxbg. var aurea  :

این فیکوس با برگهای سفید متمایل به کرم رنگ خود از ارقامی است که مورد توجه بعضی از علاقه مندان قرار گرفته است و مانند گونه خود باید در زمستان از سرما محفوظ گردد .

5- فیکوس برگ ریز ( Ficus eriobotryoides Kunth. & Bouche)

موطن اصلی این درخت معلوم نیست و به عنوان درختان زینتی در گلخانه حفظ می شود و با سایر گونه های فیکوس مخلوط می باشد . سطح تحتانی برگهای آن قهوه ای رنگ است و ساقه درخت از موهای ریز پوشیده شده است .

  • - فیکوس پرسیکا( Ficus persica Boiss. )

درختچه  ایست با شاخه های بلند و برگهای گرد یا تخم مرغی و لوب دار که میوه آن تخم مرغی و گلابی شکل است و از ارتفاعات جنوب غربی ایران در دالکی نامبرده شده است .

  • انجیر چسب ( Ficus Pumila L.)

این انجیر در شمال کشور در هوای آزاد می روید ولی در تهران و سایر نقاط سرد در گلخانه نگهداری می شود . این انجیر بوسیله ریشه های صعود کننده

     خود از سایر درختان بالا می رود. برگهای گیاه تیره و همیشه سبز است و برگهای جوان آن به قهوه ای روشن متمایل می شود طول برگ به 2-4 سانتیمتر می رسد .

8 - انجیر معابد ( Ficus religiosa L.)   

انجیر معابد از درختان بزرگ هند می باشد و دارای برگهای قلبی شکل با انتهای خیلی باریک و کشیده است و رنگ سبز چمنی آن زیبا است . در ایران دربعضی از باغها و در داخل گلدان کشت می شود ودر زمستان آن را به گلخانه می برند . نام محلی آن در هند پی پل و در ایران بنام انجیر معابد مشهور است و در تیس کائوچو نامیده می شود ودر کتب نیز اراک الهند نام برده شده است . در بلوچستان ، نصیر آباد و جزایر جنوبی می روید .

9 – بنجامین ( Ficus benjamina)

این گونه فیکوس از گونه های زیبا و زینتی است که ارتفاع آن تا پنج متر می رسد

برگها به رنگ سبز روشن و پهنک آن بیضی شکل و نوک تیز است .شاخه های گیاه آویخته و انعطاف پذیر است و به همین علت نام انگلیسی آن فیکوس مجنون می باشد . این گیاه به نور کافی اما غیر مستقیم نیاز داشته و به سرما حساس است .

واریته ابلق این گیاه نیز وجود دارد که از زیبایی خاصی برخوردار است این واریته انعطاف پذیر تر از واریته سبز بوده و ریشه آن معمولا از رشد کمتری برخوردار است لذا معمولا روی پایه واریته سبز پیوند زده می شود .

انجیر، اولین محصول زراعی بشر
انجیر

     در فرهنگ ملل مختلف آمده است انجیر میوه خدایان است و در انجیل و در کتاب تکوین آمده که آدم و حوا بعد از خوردن میوه ممنوعه از درخت دانش خیر و شر ،خود را با برگهای انجیر پوشاندند

     انجیرها شامل تقریبا ً800 گونه از درختان چوبی،بوته ها و تاکها هستند و به خانواده Moraceae تعلق دارند. آنها درسرتاسر نواحی استوایی و گرمسیری وجود داشته و گونه های کمی از آنها در مناطق معتدل گسترش دارند. این دسته شامل یک گونه به نام انجیر معمولی(F. carica) است که انجیر تجاری به نام figرا تولید می کند؛بسیاری از انجیرهای گونه های دیگر هم خوراکی هستند اما مصرف چندانی ندارند. نمونه های دیگر این گونه ، درخت Banyan و Peepul (انجیر هندی) می باشد. بیشتر گونه های این میوه برگهایی همیشه سبز دارند اما انواعی که در آب و هوای معتدل و فصول خشک طولانی مدت رشد می کنند برگ ریز هستند. درخت انجیر  100 سال عمر می کند و 100فوت ارتفاع دارد. اما درختان بومی6فوت ارتفاع دارند.

 

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

تاریخچه و مبدأ پیدایش هلو

تاریخچه و مبدأ پیدایش هلو

تاریخچه و مبدأ پیدایش هلو

تاریخچه و مبدأ پیدایش هلو

هلو بومی مناطق گرم چین می باشد، ولی به نظر می رسد که سالها قبل از معرفی شدن به اروپا که از آنجا به آمریکای شمالی برده شد در ایران کشت می شده است. بجز سیب، هلو وسیعترین درخت میوه خزانه دار کشت شده در آمریکا می باشد و درختی است نسبتاً کم عمر که دارای اندازه متوسط تا کوچک می باشد. از نظر ژنتیکی، هلو خیلی کمتر از سیب و گلابی متغیر می باشد و میوه هر نهال بذری کشت می شود و حداقل قابل خوراک می باشد و طبیعتاً زودبار می دهد لذا اصلاح ارقام جدید آسان می باشد. اغلب ارقام هلو که امروز بکار می روند محصول برنامه های اصلاح نژاد آزمایشی می باشند. برنامه های اصلاح نژاد موفقیت آمیز در مناطق مختلف دنیا منجر به تولید ارقام تجارتی خیلی بیشتری از آنچه که در مورد سیب و گلابی یافت می شود گردیده است که کشت می شود. (1)

گیاهشناسی هلو

هلو (پرنوس پرسیکا) از خانوادة رزاسه و زیرخانوادة پرونوئیده دارای 16 کروموزوم (16=n2) و بومی چین می باشد. جنس پرونوس شامل هلو، شلیل، بادام، زردآلو، آلو، گوجه و بسیاری از پایه های زینتی می باشد. در این جنس جوانه های گل زودتر از برگ ها باز می شوند و همیشه جانبی بوده، هیچ گاه انتهایی نیستند – هلو و بادام به زیرجنس آمیگدالوس (Amigdalus) تعلق دارند که دارای گل بدون دمگل یا دمگل کوتاه بوده میوه ها کرکی هستند. اندازه درخت هلو. متوسط ارتفاع 3 تا 5 متر – شاخه ها در اطراف تنه گسترده و مرکز آن باز است. درخت خزان کننده با سیستم ریشه ای تقریباً عمیق می باشد.

جوانه های گل غالباً دوتایی روی شاخ های یکساله و به طور جانبی در طرفین جوانه، رویشی قرار می گیرند. اما در بعضی موارد تعداد جوانه های گل در یک نقطه می تواند متغیر و از یک یا چهار گل منفرد تغییر کند. میوه هلو از نوع شفت می باشد و ارقام آن به دو دسته هسته آزاد و یا چسبیده به گوشت تقسیم می شوند. اغلب ارقام هلو خود بارور می باشند ولی تعدادی ارقام خود عقیم نظیر Malberta، Mikade و Alamar وجود دارند. J.H Hale از ارقام خود ناسازگار هلو می باشد. هلو میوه زیادی تولید می کند و برای بدست آوردن میوه ای با اندازه و کیفیت خوب باید تنک شود.

درختان هلو سالانه به هرس نسبتاً شدیدی نیازمندند تا علاوه بر تولید شاخه های یکساله با رشد مناسب برای حفظ باردهی خوب با ایجاد تعادل بین ریشه و قسمت هوایی بتوان تولید میوه را بیشتر کرد. (3)

گلدهی:

گلدهی در درختان میوه را می توان به دو فرآیند نموی اصلی تقسیم کرد. این فرآیندهای نموی عبارتند از آغازش و نمو جوانه های گل که در طول تابستان و پاییز یک سال رخ می دهند و نیز فرآیند گلدهی که در اوایل بهار سال بعد واقع می شود گلدهی در درختان میوه زمانی است که درخت از نظر رشد به سن معینی رسیده باشد سالها طول می کشد تا درختان حاصل از رویش بذر به سن گلدهی برسد. (2)

عادت گلدهی هلو:

در هلو گلدهی منفرد از جوانه های جانبی ساده، برروی شاخه های فصل قبل تولید می شوند، لذا برای حفظ باردهی خوب هر سال 40 الی  CM50 رشد جدید ضروری می باشد. تمایزیابی در اواسط تابستان شروع می شود و برای چندین هفته ادامه می یابد. هر سال گل کافی برای باردهی سالانه خوب تشکیل می شود ولی به دنبال یک سال پر محصول درختان تمایل به گلدهی کمتری نشان می دهند و اغلب در سال دوم یا سوم بعد از کاشت گل می دهند. (2)

نونهالی

نونهالی را می توان بصورت مرحله فیزیولوژیکی یک نهال که در طول آن نهال را نمی توان وادار به گلدهی می کرد تعریف کرد. بسته به نوع گونه ها، گیاهان بطور کلی تعداد زیادی از خصوصیات و صفات مرفولوژیکی خود را تغییر می دهند که خود نشانه پایان دوره نونهالی گیاه است. شکل و ضخامت برگ و آرایش برگی روی ساقه، داشتن خار، توانایی تشکیل ریشه نابجا و صفات دیگر می تواند همزمان یا قبل از گلدهی تغییر کند. سرعت رشد گیاهان نونهال تنها تیماری است که انتقال از دوره نونهالی به دوره گلدهی را سرعت می بخشد.

فاست به نقل از وایزر و همکاران (1976) سرعت گلدهی دانهالهای سیب و گلابی را با یکدیگر مقایسه کردند. دانهالهایی که رشد سریعتری داشتند زودتر از آنهایی که سرعت رشد کمتری داشتند وارد مرحله زایشی شدند. (2)

گرده افشانی

تولید مثل جنسی و نمو دانه درختان میوه منوط به گرده افشانی یعنی انتقال دانه گرده از بساک به کلاله می باشد. دانه گرده بعد از رسیدن به کلاله جوانه زده و ایجاد لوله ای را می نمایند که به طرف پایین خامه رشد می کند. لقاح وقتی صورت می گیرد که هسته نر در لوله گرده، سلول تخم زای داخل کیسه جنینی ترکیب شود. گل در هلو دو جنسه است و اکثر ارقام هلو خودباور هستند بنابراین شکل آنچنانی از نظر تلقیح و گره افشانی در ارقام هلو دیده نمی شود و تنها تعدادی از ارقام هلو از جمله رقم جی اچ هیل خود نابارور است که برای گرده افشانی و تلقیح بهتر است توأم با ارقام تلقیح بهتر بصورت توأم با ارقام تلقیح کننده کشت می شوند. گرده افشانی در هلو توسط حشرات صورت می‌گیرد گلبرگها و عطر گلها حشرات را به سمت خود جلب کرده و پرچم ها در اثر تماس حشرات گرده خود را روی مادگی می افشانند. (1)

تشکیل میوه

با تکمیل شدن گرده افشانی، لوله گرده از خانه عبور نموده و با نفوذ به میکروپیل تلقیح تخم صورت می گیرد (محرک هورمونی از جنین جوان در حال نمو و از ریزش میوه جلوگیری کرده و باعث بزرگ شدن تخمدان و نسوج مجاور آن و تبدیل به میوه در حال نمو می گردد. تشکیل میوه ها با پژمردگی گلبرگها و در بیشتر گیاهان با ریزش پرچم ها و کاسه گل همراه می باشد و معمولاً در هلو 30-25% گلهای باز شده به میوه تبدیل می شوند. (1 و 2)

وقایع مهم در تشکیل میوه

بعد از گرده افشانی، لقاح و شاید قبل از آن وقایع فیزیولوژیک متوالی مهمی اتفاق می افتد تا تشکیل و رشد میوه انجام پذیرد. نخستین پیش شرط برای تشکیل مناسب میوه، نمو به اصطلاح قوی جوانه های گل است که در طول پاییز سال قبل یا تابستان صورت می گیرد و نیاز به مقدار مشخصی از فتوسنتز و ذخیره ازت دارد. این موضوع با نیاز مهم دیگری یعنی گسترة درجه حرارت یعنی در طول دورة شکوفه دهی یا بلافاصله پس از آن به لحاظ حصول اطمینان از به لحاظ حصول اطمینان از گرده افشانی کامل رشد لوله گرده و لقاح دنبال می شود. شرایط دیگر مربوط به بعد از لقاح است. به عبارت دیگر زمانی که میوه های جوان در حال نمو به مقدار نسبتاً بالایی از مواد فتوسنتزی نیاز دارند. چنانچه هر یک از این عوامل تأمین نگردد تشکیل میوه اندکی خواهد شد. این بدان مفهوم است که بلافاصله پس از شکوفه دهی بیشتر میوه های جوان خواهد ریخت. (2)

رشد و نمو میوه

رشد و تکامل میوه هلو بصورت یک منحنی سیگموئیدی مضاعف تغییر می کند. بنابراین تکامل میوه را می توان به سه دوره رشد و نمو تقسیم کرد:

1-در مرحلة اول جنین هلو چند هفته پس از لقاح خیلی آهسته تکامل می یابد در حالیکه پریکارپ برون برا و بذر خیلی سریع رشد می کند. تقسیم سلولی در 2 و 3 هفته اول افزایش یافته سپس بسرعت کاهش می یابد و در اواخر هفته دوم یک افزایش سریعی در اندازه سلول دیده می شود که مربوط به باروری تخمک می باشد. رشد و نمو بذر در این مرحله سریع است. بافت خودش و پوسته تخمک به حداکثر اندازه خود می رسد پیشنهاد شده است که انتقال بین مرحله 1 و 2 در ارقام مختلف در مناطق یکسان همزمان صورت می گیرد. در پایان مرحله یک هسته تقریباً اندازه کامل خود را بدست می آورد و. طول این دوره ارتباط مستقیمی با زمان رسیدن میوه ندارد و 50-45 روز طول می کشد. مرحلة دوم با یک افزایش آرام (کند) در مزوکارپ مشخص می شود و در این مرحله چوبی شدن آندوکارپ (درون بر) اتفاق می افتد. مرحله چوبی شدن آندوکارپ از اواخر مرحله یک شروع و در مرحله دوم تکمیل شده و تا مرحله سوم طول می کشد. در طول مرحله دوم عمدتاً بعلت تجمع ماده خشک در هسته درصد مواد جامد افزایش می یابد. در اواسط مرحله یک بین مزوکارپ و آندوکارپ ممکن است یک تفاوتی در ماده خشک مشاهده شود. در اواخر مرحله دوم جنین و لپه ها به حداکثر اندازه خود در ارقام دیررس می رسند در صورتیکه در ارقام زودرس ، مرحله سوم ادامه می یابد. مدت این مرحله 9-1 هفته می باشد.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

دنیای زنبور عسل

دنیای زنبور عسل

دنیای زنبور عسل

زنبور عسل

مقدمه

زنبور عسل از راسته نازک بالان (Hymenoptera) است. زنبور عسل قسمت‌های دهانی جونده و مکنده ، هر دو را داراست. دگریسی آن کامل است و بطور دسته جمعی زندگی می‌کند و شامل سه دسته هستند.

  1. ملکه (Queen) که تخم می‌گذارد.
  2. نرها (prones) کارشان فقط بارور کردن ملکه‌های جدید است.
  3. کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب متعددی دارند.

کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه‌های مکعبی به ابعاد 50cm که کندوی modern می‌گویند و یا به بصورت سبد که کندوی بومی می‌گویند.

ملکه

ملکه مادر کندو بوده و جنسیت آن ماده می‌باشد. طول بدن ملکه هیجده میلی متر می‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلها را نداشته و درعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و دو تا شش سال می‌تواند زنده بماند. ولی در زنبورداری تجاری بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمی‌شود. ملکه عسل و گرده نمی‌خورد و بجای آن ژله رویال مصرف می‌کند.

زنبور عسل در حال جمع آوری شهد گل

نیش ملکه همانند شمشیر تازی بوده و بدون خار می‌باشد.

زنبور ملکه

ملکه مادر در سر خود نشانی قرمز دارد که به معنای تاج آن است و آن را در تصویر می‌توان مشاهده کردتصویردر تصویر می‌بینید که جثه ملکه از دیگر زنبورها بیشتر است.

زنبور نر

زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیش نمی‌باشند. دارای سر و بالهای بزرگ می‌باشند. توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را نداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.

زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهای بارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.

زنبور کارگر

جنسیت زنبورهای کارگر ماده بوده. طول بدن آنها ۹ میلیمتر می‌باد. در یک کندوی قوی با تعداد ۱۰ قاب ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستند توانایی بارور شدن ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخم ریزی کنند. که در زنبورداری ماده تخم‌گذار گفته می‌شود. نیش زنبورهای ماده خاردار بوده و طول آن در حدود ۱ میلی متر می‌باشد. به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد.

وظایف زنبورکارگر

جمع آوری شهد - گرده - آب - بره موم - پاسبانی از کندو - تولید عسل - رسیدگی به ملکه - پرورش نوزادان - رسیدگی به کندو و پاکیزه‌گی آن از بیشترین وظایف زنبورهای کارگر می‌باشد.
زنبور عسل در حال جمع آوری شهد

طول عمر زنبور نر حدود 24 روز، زنبور کارگر حدود 21 روز و ملکه حدود 16 روز می باشد.
- زنبورها شش پا دارند که سه به سه در طرفین آنها قرار دارد.
- شاخک های آنها برای احساس کردن و دریافت اطلاعات از محیط میباشد.
- چشم آنها بصورت شبکه ای متشکل از میلیونها لنز خاکستری رنگ است و توانایی دید رنگی دارند.
- زنبورها از طریق حرکات بدنی و رقصی که انجام می دهند محل گلها را به یکدیگر اطلاع می دهند.
- معمولآ در بهار زنبورهای کارگر با انتخاب یک ملکه جدید اقدام به ساخت کندو جدید می کنند.
- عسل در واقع شکر فوق اشباع شده ای است که زنبورها از شهد گلها تهیه می کنند و کمتر از 20 درصد آب دارد.
- در فصل پاییز و زمستان به علت کمبود غذا بسیاری از زنبورهای کارگر برا نجات سایر افراد کندو اقدام به خود کشی می کنند.

ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل

  • بدن زنبور عسل بطور متراکم از موهایی پوشیده است که دارای تارهای (Barbs) جانبی کوتاهی می‌باشد. و به راحتی دانه‌ها گرده را می‌گیرند. در چشم‌های مرکب و پاها ، موهای صاف وجود دارد پاهای جلویی در حاشیه ساق (tibia) موهای راست و خشن و کوتاهی را دارد و برای تمیز کردن چشم‌ها از گرده گل بکار می‌رود و برس چشمی (Eye bursh) می‌گویند.
  • بالهای زنبور در هنگام رواز بوسیله قلاب‌هایی بهم درگیر می‌شوند و یا بال به نظر می‌رسند. و نوک این بالها مسیر شکل را طی می‌کند. ممکن است 400 بار در ثانیه مرتعش شوند. آرواره‌های زیرین mandibles در کارگران صاف برای جمع آوری گرده و ساختن شاخه‌ها بکار می‌رود. آرواره‌های زیرین maxillae مانند قاشقک‌های طویلی بوده و برای جمع آوری گرده‌های گل بکار می‌رود.
  • لب تحتانی تبدیل به خرطوم شده و ضمایم حسی - بی (Cabialplas) در اطراف آن قرار دارد. مایع شهد در اثر عمل مکنده حلق به درون چینه‌دان بزرگ یا معده عسل (Money Stomash) کشیده می‌شود. چهار لب مثلثی دریچه‌ای را درست می‌کند و از ورود عسل به معده جلوگیری می‌کند. بجز موقعی که جهت تغذیه مورد نیاز است. روده زنبور عسل باریک و دراز است. و تقریبا به 100 لوله کوچک ، مالپیکی اتصال دارد و روده راست ، بزرگ است و به مخرج ختم می‌شود. در انتهای بدن سوزن وجود دارد که فقط در کارگرها و ملکه‌ها دیده می‌شود. حس بویایی در زنبوران عسل بسیار قوی و تیز است و چشم‌ها دارای تعداد فراوانی واحدهای بینایی است و دارای مغز نسبتا بزرگ است: زنبوران عسل قادر به تشخیص رنگ قرمز و سیاه از هم نمی‌باشند.

گونه و نژادهای زنبور عسل

  1. زنبور هندی (Apis Indiea)
  2. زنبور درشت (Apis drostata)
  3. زنبور ریز (Apis florae)
  4. زنبور عسل معمولی (Apis mellifera).

محصولات زنبور عسل و نحوه گردآوری آنها

می‌توان به شهد یا عسل و گرده زنبور عسل و بره "موم" که از صمغ‌ها بوجود می‌آید، اشاره کرد. گرده زنبور عسل دارای انواع مواد الی و ویتامین‌ها می‌باشد. گرده شامل قندهای احیا کننده می‌باشد که در کل 31% در گروه کربوهیدرات وجود دارد. میزان متوسط پروتئین گروه حدود 22% است و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئینی دانه گروه وجود دارد. عصاره اتری گروه حاوی چربی‌ها و روغن‌ها ، پیگمان‌ها ، دونین‌ها ، ویتامین‌ها و هورمون رشد می‌باشد. گروه حاوی 13 نوع اسید چرب و دو استدول عمده بنام‌های 24- متیلن کلسترول "و بی سی توسترول" است. برای جمع آوری دانه گرده می‌توان از تله گرده ، استفاده کرد، ولی اینکار توصیه می‌شود، چون جمعیت زنبورها را تضعیف می‌کند.

بعضی از مصارف گرده زنبور عسل

دانه گرده در پزشکی اهمیت خاصی دارد. در درمان بیماری‌های پروستات و آلرژی و در حال بی‌اشتهایی از داروهایی که از دانه گرده ساخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. دانه گرده بعنوان مکمل غذایی بکار می‌رود و از آن در رفع چین و چروک و لکه‌های صورت استفاده می‌گردد. از داروهای مشهور می‌توان به Prostaflor , Ofilorex اشاره کرد.

نیش زنبور

از نیش زنبور عسل بعلت خاصیت قلیایی و اسیدی بودن آن در درمان بیماریها ، استفاده می‌کنند.

تولید مثل

  • در کارگرها تنها اثری دیده می‌شود و ولی در ملکه به خوبی توسعه یافته است. ملکه جوان 6 روز بعد از بیرون آمدن ، با یک زنبور نر جفتگیری می‌کند، اندام‌های جفت گیری نر پاره شده و در کیسه تناسلی ماده باقی می‌ماند و تا اینکه بعد از بازگشتن به کندو ، کارگرها آنرا از بین می‌برند. اسپرماتوزوئیدهایی که بدین صورت در کیسه ذخیره اسپرم ، جای می‌گیرد، بکار همه تخم‌های لقاح یافته‌ای که ملکه خواهد گذاشت، بکار می‌رود. تخمدان‌های ملکه پر شده و شکم را پر می‌کند و ظرف دو روز ، شروع به تخم گذاری می‌کند.
  • از تخم‌های لقاح نیافته ، زنبورهای‌نر (هاپلوئید 16 کروموزوم) و از لقاح یافته‌ها ، زنبورهای ماده (دیپلوئید و دارای 32 کروموزوم) تولید می‌شود. تخم‌ها تبدیل به لاروکرمی شکل کوچک فاقد پاها و چشم می‌شوند و از ژله شاهانه که توسط غده‌های حلقی کارگران جوان تولید می‌گردد، تغذیه می‌کنند. ولی لاروهای ملکه بیشتر به تغذیه شاهانه می‌پردازند و به همین جهت با سرعت زیاد بزرگ و تمایز می‌یابند.

دم لارو چندین بار ، پوست اندازی می‌کند روی سلول بوسیله موم پوشیده می‌شود. و لارو در داخل آن قرار گرفته و شفیره نام دارد و دگردیسی را کامل نموده و به کمک آرواره‌های زبرین ، سرپوش حجره را پاره کرده و به شکل یک نوزاد جوان بیرون می‌آید. بعد از عمل جفت گیری زنبوران نر ، به بی‌غذایی می‌افتند و می‌میرند.

  • پیچک پیچکی