پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

کلمات کلیدی

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مقاله نقش اینترنت در ارتباطات و انتقال اطلاعات

مقاله نقش اینترنت در ارتباطات و انتقال اطلاعات

مقاله نقش اینترنت در ارتباطات و انتقال اطلاعات

کلیات

بشر امروزی در دوره ای زندگی می کند که عصر ارتباطات نامیده می شود. در این دوره بیشترین فعالیت های بشری بر پایه ارتباطات و انتقال اطلاعات از طریق شبکه هایی که تمام دنیا را به یکدیگر متصل کرده بنا شده است. این ارتباط در سطح وسیع خود شبکه جهانی اینترنت و در سطح کوچک تر خود شبکه های محلی هستند که در ساختمان های کوچک و بزرگ از جمله مراکز اقتصادی و شرکت ها گسترده شده اند. هدف از برقراری چنین ارتباطی دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز و انتقال آن است. اهمیت این ارتباط به قدری است که در دانشگاه ها دوره ای به نام فناوری اطلاعات برای تربیت متخصصین آن برگزار می شود. این متخصصین برای هدایت و راهبری شبکه ها در ابتدا باید با اصول و مقدمات طراحی و پیاده سازی شبکه آشنا شوند.

در این راستا در واحد کار اول با پاره ای از مفاهیم و اصول اولیه راه اندازی شبکه از قبیل آشنای با سیستم های انتقال دیجیتال، روش های انتقال اطلاعات، سرعت انتقال و توپولوژی های شبکه آشنا می شوید.

فراگیر پس از مطالعه این واحد کار می تواند قسمت فیزیکی یک شبکه اعم از نوع شبکه، نوع کابل آن و تجهیزات مورد نیاز برای برقراری ارتباط بین کامپیوترهای یک ساختمان را طراحی و پیاده سازی کند.

سیستم های انتقال دیجیتال

پس از اتصال فیزیکی دو کامپیوتر توسط کابل شبکه یا وسایل ارتباطی دیگر، مهم ترین مسأله نحوه برقراری ارتباط بین آنهاست. منظور از برقراری ارتباط این است که اطلاعات به چه ترتیبی ارسال شوند. می توان این پرسش ها را مطرح کرد که آیا روش ارسال به صورت بیت به بیت و جداگانه باشد یا گروهی از اطلاعات با هم و به صورت گروهی ارسال شوند، یا این که آیا فرستنده آن ها را همانند یک ایستگاه فرستنده رادیویی ارسال نماید یا از روشی که در مخابرات برای انتقال صوت به کار می رود، استفاده شود. جواب این پرسش ها این است که اطلاعات در شبکه به صورت کدهای دودویی ارسال می شوند در سیستم دودویی فقط از دو کد صفر و یک استفاده می شود که در کامپیوتر مقصد از ترکیب این کدها، اعداد، حروف و کاراکترهای ویژه به دست می آید. ارسال اطلاعات به صورت دودویی می تواند به صورت parallel ( یا موازی) یا به صورت سریال ( پشت سر هم) انجام شود. در روش موازی تعدادی از بیت ها با هم و به صورت گروهی ارسال می شوند ولی در روش سریال، بیت ها تک به تک و پشت سر هم ارسال می شوند. نحوه ارسال به صورت موازی فقط یک شیوه دارد، در صورتی که در ارسال سریال از دو روش ارسال هم زمان (synchronous) و غیر هم زمان ( Asynchronoous) استفاده می شود.

ارسال موازی (parallel)

در این روش، اطلاعات قبل از ارسال تبدیل به کدهای باینری شده و یک به یک ارسال می شوند. برای مثال می توان گفت که این عمل مانند این است که یک نامه را تبدیل به حروف تشکیل دهنده آن کرده و حروف را یک به یک ارسال کنیم.

حال تعدادی کد باینری داریم که می خواهیم ارسال کنیم، اگر تعدادی از آن ها را تبدیل به گروه کرده و با هم بفرستیم ارسال سریع تر انجام می شود و این چیزی است که در ارسال موازی اتفاق می افتد. در این روش تعدادی کاراکتر از طریق چند خطی ارتباطی و به صورت هم زمان با هم ارسال می شوند، این خطوط می توانند در دورون یک کابل شبکه یا یک شبکه بی سیم بنا شده باشند.به صورت پیش فرض 8 خط برای ارسال موازی در نظر گرفته شده است یعنی می توانیم حداکثر 8 کد را هم زمان ارسال کنیم.

 ارسال سریال

در ارسال سریال، بیت ها به دنبال هم و به صورت سری انتقال می یابند، به این ترتیب که بیت ها پشت سر هم قرار گرفته و یک رشته را می سازند و این رشته به کامپیوتر مقصد ارسال می شود. در حین ارسال ممکن است عوامل مختلفی مثل نویز و هم شنوایی که در همین واحد کار در مورد آن ها توضیح داده شده است، روی اطلاعات اثر گذاشته و آن ها را خراب کنند. برای کنترل بیت ها و کمک به ارسال عاری از اشکال، ابتدا و انتهای بیت ها با یک سرس علامت به نام های بیت شروع و بیت پایان؟ مشخص می شود که در روش های مختلف ارسال سریال محل قرار گیری این علامت ها و محتوای آن ها متفاوت است. ارسال سریال به دو روش امکان پذیر است.

الف- ارسال سریال غیر هم زمان

دلیل نام گذاری این روش به غیر هم زمان این است که زمان بندی در هنگام ارسال اطلاعات مهم نیست و زمان بندی بین دو واحد فرستنده و گیرنده انجام می شود.

در این روش انتقال اطلاعات بر اساس الگوهای ارسال و دریافت که از قبل مشخص شده است. انجام می شود و تا وقتی این الگوها رعایت شوند ارسال بدون وقفه انجام می پذیرد. در این روش هر 8 بیت اطلاعات تبدیل به یک رشته شده و قبل از هر رشته یک Start Bit و پس از هر رشته یک Stop Bit قرار می گیرد. در صورتی که هر کدام از بیت ها هنگام ارسال آسیب ببینند، آن بیت مشخص شده و دوباره ارسال می شود. در ارسال غیر هم زمان 25% از کل ظرفیت خط ارتباط صرف کنترل ترافیک شده و تنها از 75% ظرفیت برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

توانایی کامپیوترها در ارسال و دریافت اطلاعات از نظر سرعت متفاوت است، بنابراین ممکن است یک کامپیوتر بتواند در واحد زمان، مقدار بیشتری اطلاعات به سمت کامپیوتر مقصد ارسال کند. بدیهی است در چنین حالتی، کامپیوتر گیرنده که با سرعت کمتری کار می کند نمی تواند تمامی اطلاعات ارسال شده را دریافت نماید، در نتیجه مقداری از این اطلاعات در شبکه از بین می رود، بنابراین در کامپیوترها عملی به نام کنترل ترافیک برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام می شود. کامپیوترهایی که در حال تبادل اطلاعات هستند، همواره سرعت ارسال و دریافت  را با هم چک کرده و در صورت لزوم سرعت ارسال را کم یا زیاد می کنند. در روش انتقال غیر هم زمان هیچ زمان بندی برای ارسال یا دریافت صورت نمی گیرد و کنترل ترافیک به صورت لحظه ای انجام می شود. به همین دلیل در روش انتقال غیر هم زمان 75% ظرفیت خط انتقال صرف کنترل ترافیک می شود. منظور از ظرفیت خط انتقال همان پهنای باند است که در همین واحد کار توضیح داده شده است.

ب- ارسال سریال هم زمان

در روش ارسال هم زمان همانند روش ارسال غیر هم زمان اطلاعات ابتدا به کدهای دودویی تبدیل می شوند، سپس تعدادی بیت که حاوی اطلاعات ارسالی هستند در امتداد یکدیگر قرار گرفته و یک رشته را تشکیل می دهند، این رشته ها همانند رشته هایی که در روش ارسال غیر هم زمان ساخته می شوند، به وجود می آیند، سپس تعدادی از آن ها به هم متصل شده و رشته طولانی تری را پدید می آورند، پس از آن ابتدا و انتهای این رشته توسط بیت شروع و بیت پایان مشخص می شود، در این لحظه قبل از شروع ارسال، دو کامپیوتر توسط سیستم زمان بندی داخلی، خود را با هم هماهنگ می کنند سپس کامپیوتر ارسال کننده، ارسال را شروع کرده و کامپیوتر گیرنده اطلاعات را دریافت می کند. زمان ارسال یا دریافت اطلاعات توسط سیستم زمان بندی برای هر دو کامپیوتر مشخص می شود، در نتیجه هیچ گاه کامپیوترها ارسال اطلاعات را هم زمان با یکدیگر انجام نمی دهند و عمل انتقال اطلاعات به صورت نوبتی انجام می شود.

در روش ارسال هم زمان علاوه بر استفاده از سیستم انتقال سریع تر، عمل کنترل ترافیک نیز انجام نمی شود و از تمام ظرفیت خط انتقال برای ارسال و دریافت استفاده می شود، به همین دلیل سرعت انتقال به مراتب بالاتر از روش غیر هم زمان است.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله مخابرات و امکانات رفاهی برای مشترکین

مقاله مخابرات و امکانات رفاهی برای مشترکین

مقاله مخابرات و امکانات رفاهی برای مشترکین

بخشهای مرکز تلفن و مسیر ارتباط بین مرکز تا مشترک 

بخشهای مرکز تلفن عبارتند از :اتاق سوئیچ ،اتاق کابل ، اتاق MDF ،با تریخانه و اتاق ژنراتور که این اتاقها به ترتیب شکل در کنار هم قرار دارند .

مرکز مربوطه دارای 3 داک می باشد از هر شلف تعدادی کابل بیرون می آید . و داک ها در اتاق سوئیچ (SW)  قرار دارندکابل های خروجی به اتاق MDF  که در مجاور(SW) قرار دارند م یرود بخش MDF  توسط سیمهای وانژه (زوج سیاه و سفید) به دو قسمت تقسیم می شود قسمت اول شامل ورودی کابلهای اتاق سوئیچ  می باشد که به ترتیب شماره تقسیم بندی شده است قسمت دیگر شامل کابلهای دو زوجی می باشد که به اتاق کابل می رود که تعداد شان بیشتر از تعداد مشترکین      می باشد . نحوه اتصال این دو قسمت بهم ترتیب خاصی ندارد و سیم وانژه ممکن است ا زابتدای قسمت اول به انتهای قسمت دوم وصل شود یا به انتهای آن .در اصل کار MDF وصل شماره مورد نظر (قسمت اول ) به خط اشتراک مشترک مورد نظر (قسمت دوم ) می باشد.

حال کابلهای خروجی که 200 تایی هستند از MDF خارج م یشود و به اتاق کابل          می رود . در اتاق کابل ، کابلهای ورودی 200 تایی مبدل به کابلهای 600 تایی یا بیشتر می شود. این کابلهای ضخیم وارد حوضچه می شوند.

اکنون کابلهای ورودی به حوضچه (که به عبارتی می توان ا زآن بعنوان جعبه تقسیم نام برد) می روند و و در آنجا به کافوها م یروند (KV) .

کافوها در سطح شهر بسته به تراکم جمعیت به تعداد مورد نیاز با ظرافت متغیر قرار  می گیرند که 1400 تایی یا 2400 تایی هستند و بسته به نیاز آن منطقه از ظرفیت کافو استفاده می شود.

کار کافو تقسیم کابلهایی است که از حوضچه آمده و به پستها (P) می رود .

کافو رشدهای 15 زوجی یا 20 زوجی را به هرپست (p) منتقل می کند . حتی الامکان سعی می شود که کافو در وسط محل مورد نظر نصب شود تا تقریباً به صورت مسیر دایره ای شکل با پستها ارتباط داشته باشد تا طول کابلهای ارتباطی بین کافو و پست را به حداقل برسانیم .هر ترمینال داخل کافو به یک پست م یرود (پست 15 تایی) کافو تیر مانند MDF در بخش داده که بوسیله سیم های رانژه بهم متصل شده اند.

فرض کنیم که از خروجی یکی از کافوها یک کابل بیرون آمده . هر کدام از این زوجها مستقیماً به پست مورد نظر انتقال داده نمی شود چون هزینه کابل کشی بالا می رود و مخابرات بیشترین هزینه را در کابل کشی دارد بنابراین این کابل بیرون آمده از کافو در مسیر خود به سر هر کویه ای که رسید یک زوج 10 تایی ا زآن جدا می شود و به پست مربوطه می رود تا کل مسیر به همین صورت تحت پوشش قرار گیرد .

یک تقسیم بندی برای کابلها 

  • کابل مرکزی :

به کابلهایی می گوییم که مسیر بین سوئیچ (SW) تاکافو (XV) را طی می کند و رسید به قراری ارتباط بین این دو بخش است.

  • کابل آبونه :

 به کابلهایی گوییم که مسیر بین کافو (XV) تا پست (P) را طی می کند و وسیله برقراری ارتباط بین این دو بخش است .

  • کابل زمینی :

 این کابل ارتباط بین سوئیچ (SW) و پست (P) را برقرار می سازد.

  • کابل هوایی :

 این کابل از پست (P) تا مشترک کشیده می شود.

بوخت شامل ردیف ، طبقه و اتصالی می باشد مثلاً در خروجی mdf طریقه نشانی دادن شماره اشتراک بدین صورت است که ابتدا ردیف را می گوییم که از سمت راست ردیف چندم است بعد طبقه را می گوییم که از بالا به پایین شمرده می شوند و بعد از روی ترمینال مشخص شده ، شماره 1 تا 100 را می یابیم.

حال برای اتصال یک مشترک جدید به تجهیزات مخابرات به طور مثال به مامور مخابرات که در سطح شهر مشغول بکار است گفته می شود که در کافو 55 مرکزی 40 و پست اتصالی 9 را برقرار کند .

شماره گذاری کافوها هم به این صورت است که 00 و 00 مربوط به مرکز است و تلفن های اطراف مرکز را پوشش می دهد و بقیه کافوها دارای شماره های 01 ، 02 ، 03 و ….. هستند .

تیغه های mdf  هم مدارای دو نوع NO=Normal open  و NC=Normal close هستند که نوع اول د رحالت عادی باز و نوع دوم در حالت عادی بسته می باشد. امروزه اکثر مراکز از تیغه های نوع اول استفاده می کنند گرچه طبقه اول mdf دارای تیغه های NC می باشد که توسط ایزوله قطع می شوند.

  • ایزوله :

قطعات پلاستیکی کوچکی است که ارتباط بین زوج سیم های بیرون آمده از (SW) و سیم های وانژه را د رطبقه اول MDF قطع می کند که به رنگهای مختلف وجود دارد مثلاً اگر ارتباط با ایزوله قرمز قطع شده یعنی مشترک مورد نظر ایجاد مزاحمت کرده . یا ایزوله زرد رنگ بود بدین معنی است که مشترک بدهی آبونما دارد.

در این مرکز اکنون کامپیوتر کار ایزوله ها را انجام می دهد و تا حدود زیادی کار پرسنل را راحت کرده است بعنوان مثال در صورت بدهی خودکار به مشترک زنگ زده و متذکر می شود که تا 24 ساعت آینده در صورت عدم پرداخت بدهی تلفن قطع خواهد شد البته مشترک امکان تماس تلفنهای اضطراری را خواهد داشت . یا اینکه به مدت دو ماه تلفن مشترک یکطرفه قطع می کنند و …

دارای یک دکل تلفن همراه و اتاق سوئیچ مربوط به تلفن های همراه با تجهیزات مدرن شرکت SEMENSE آلمان است کابل های bts و اتاق های دیگر .. پس این مرکز یک شرکت خدمات رسانی است که در فصل های بعدی روند کار و خدمات آن در شهرستان را توضیح خواهیم داد .

نگاهی کلی به صنعت مخابرات و عملکرد آن درجهان

مخابرات به مفهوم الکتریکی عبارت از : ارسال ، دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط وسایل الکتریکی . ارتباطات در سالهای 1940 به بعد با تلگراف شروع شد و در اوایل قرن بیستم نیز تلفن ارائه گردید. مخابرات رادیویی نیز با اختراع تریود شروع شدو بیشترین کار بر روی آن درجنگ دوم انجام گردید . پس از چندی اختراعات و موارد استعمال ترانزیستور مدارهای مجتمع و وسایل نیمه هادی به عموم عرضه شد . در سیستم های مخابراتی جدید ، قبل از ارسال ، اطلاعات تجزیه و تحلیل شده       می گردد. ارسال نیز با تجزیه و تحلیل بیشتر و غلبه بر نویز انجام می گیرد . بالاخره ما دریافت خواهیم داشت که شامل کد یابی ، ذخیره و تفسیر اطلاعات می باشد . در این زمینه فرمهای ارتباط شامل تلفن و تلگراف رادیویی ، پخش ، مخابرات نقطه به نقطه ، مخابرات متحرک ، مخابرات کامپیوتری ، رادار و رادیوهای دریا نوردی می باشد . برای آشنای با این سیستم ها ، در درجه اول لازمستکه اطلاعاتی راجع به تقویت کننده­ها ، نوسان سازه ها و لوازم و تجهیزات الکرتونیکی داشته باشیم ، با دانستن این عوامل، مفهوم نویز ، مدلاسیون و تئوری اطلاعات را بخوبی درک خواهیم کرد . ممکن است که از عوامل منطقی نیز استفاده گردد. همچنین عوامل انسانی که بر روی کا رسیستم تأثیر می گذارند نباید د رطراحی سیستم ها فراموش شوند.

اطلاعات

در یک سیستم مخابراتی، خبر از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال می گردد.این خبر از منبع اطلاعاتی به دست می آید . مجموعه یا تعداد کل خبرها ، شامل خبرهای تکی بوده که ممکن است از یکدیگر متمایز باشند. این ممکن است بصورت کلمات ، مجموعه ای از کلمات ،علائم کدی و یا بطور دیگر ارائه گردند. اطلاعات به خودی خود آن چیزی است که منتقل می گردد. کل اطلاعات که در یک خبر می باشد بر حسب بیت اندازه گیری می شود.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله کنترل دور موتورهای DC بدون جاروبک با استفاده از تراشه MC33035

مقاله کنترل دور موتورهای DC بدون جاروبک با استفاده از تراشه MC33035

مقاله کنترل دور موتورهای DC بدون جاروبک با استفاده از تراشه MC33035

فصل اول 

مقدمه 2

مواد آهنربای دایم 3

اصول آهنربای دایم 3

مواد آهنربای مدرن 7

خواص مغناطیس 8

خواص حرارتی 10

تأثیر آهنرهای Nd- Fe- R روی طراحی موتور 11

طراحی BLDC موتورها 13

سمبلها 13

تعیین معادلات 15

عملکردها 16

شیوه اندازه‌گیری و ابعاد موتور 17

ملاحظات طراحی 19   

آنالیز بروش عنصر محدود 20

مقایسه BLDC موتور با موتورهای DC و AC 24

فصل دوم 

توصیف سیستمهای تحریک برای BLDC موتور 28

مبدل بوست AC/DC 28

کنترلر موتور DC بدون جاروبک 35

مقدمه 45

توصیف عملکردی 46

دکدر وضعیت رتور 46

آمپلی فایر خطا 48

نوسانگر 49

مدولاتور پهنای پالس 49

حد جریان 50

قفل ولتاژ پایین 52

خروجی خطا 52

خروجی تحریک کننده‌ها 54

خاموشی گرمایی 55

کاربرد سیستم 64

یک سو سازی موتور سه فازی 64

کنترلر مدار بسته سه فازی 69

مقایسه تغییر فاز حسگر 71

یکسوسازی موتور دو و چهار فازی 72

کنترل موتور جاروبکی 77

ملاحظات طرح 78

معکوس کننده (INVERTER) 79

پیوست

IC های اثر هال 82

ICMC33039 84

مشخصات فنی و نمودارهای مرتبط با MC33035 IC 87

منابع و مراجع 89

 

مقدمه

امروزه کاربرد وسیع موتورهای الکتریکی در بخشهای مختلف و در زندگی روزمره در مصارف خانگی و مصارف صنعتی آنچنان وسعت یافته که تصور دنیای موجود بدون موتورهای الکتریکی اگر نگوییم غیر ممکن باید گفت غیر قبل تصور می‌باشد. پس از طراحی و ساخت اولین نمونه ماشین الکتریکی توسط ارستد این ماشینها تغییر و تحولات بزرگی را در دهه‌های اخیر پذیرا بوده‌اند  جهت گیری عمومی این تغییرات افزایش راندمان و بهبود کیفیت کار ماشین همراه با کاهش وزن و حجم و قیمت تمام شده بوده است. گر چه تجمع تمامی این مولفه‌ها همیشه در یک طرح ممکن نیست اما طراحان ماشینهای الکتریکی بر اساس تجربه دانش و هنر خویش همیشه سعی در تلفیق آنها نموده‌اند.

تحقیق فوق در رابطه کنترل دور موتورهای DC بدون جاروبک بوده که شامل دو بخش طراحی و کنترل می‌باشد. که در بخش طراحی به نحوة طراحی بکمک نرم افزار و روابط و فرمولهای حاصله برای توان و گشتاور اشاره شده و در بخش کنترل نحوه کنترل  دور موتور بکمک تراشته‌های MC33035 و MC33039 بیان گردیده است. و مدارات و عناصر مرتبط با تراشه‌های کنترلی نیز آورده شده است.

مواد آهنربای دائم

آهنرباهای دائم ممکن است در ماشینهای الکتریکی برای ایجاد تحریک، تولید خواص مشابه الکترومغناطیسهای تحریک شده با جریان مستقیم، مورد استفاده قرار گیرند. یک آهنربای دائم مفید می‌باشد زیرا انرژی مغناطیسی را ذخیره می‌کند و این انرژی صرف عملکرد وسیله نمی‌گردد. نقشی را که این انرژی ایفا می‌کند قابل مقایسه با یک کاتالیزور در یک واکنش شیمیایی است. هنگام کار در محدوده طبیعی، آهنربا انرژی‌اش را برای یک دوره نامحدود از زمان حفظ می‌کند. باید توجه نمود که اگر میدان مغناطیسی با استفاده از آهنربای الکتریکی به جای آهنربای دائم ایجاد شود، انرژی میدان تحریک همچنان باقی می‌ماند. با این حال قدری انرژی، یعنی تلفات اهمی جریان تحریک، از بین خواهد رفت.

طراحی BLDC موتورها

یک شکل از طراحی کلاسیک را می توان با کمک مثالی از یک بالن شرح داد. چنانچه قسمتی از یک بالن را فشار بدهید باعث برآمده شدن قسمت دیگر آن می‌گردد. این از وظایف یک مهندس طراح است که بداند کجا را فشار داده و اثر برآمده شدن را باید در کجا مشاهده نماید. یکی از متداول‌ترین روشهای طراحی شامل تصمیماتی است که  که توسط طراح گرفته می‌شود. که مبتنی بر علم و تجربه است. امروزه تمایل به طراحی با استفاده از بسته‌های نرم افزاری که عناصر کم و مدرنی آنها را تشکیل داده است، بعنوان مثال ماگست، ماگسافت موتور- کد، ANSYS ، Magnet، Elux وخیلیهای دیگر رو به فزونی گذاشته شده است. طراحی ما در اینجا توسط آزمایشات ، تجربه‌‌ها آنالیزهایی که مبتنی بر آنالیز FE با استفاده از بسته نرم اقراری Maxwell 2 D می باشد، بشدت تأثیر پذیر خواهد بود.

موضوع مورد بحث ما در واقع طراحی یک موتور است، بطوریکه نه تنها به تجهیزات رقابتی انرژی 2003 دست یابیم بلکه در عمل تیر به نتایج  خوبی دست پیدا کنیم. در ادامه بحث فرآیند طراحی از نظر جزئیات شرح داده می شود و در نهایت تأثیر پارامترهای طراحی که مبتنی بر آنالیز FE و نتایج آزمایشگاهی و تجربی می‌باشد، ارائه خواهد شد.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی اجتماعی نسل‌ها

مقاله سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی اجتماعی نسل‌ها

مقاله سکولاریسم و‌ آسیب‌شناسی فرهنگی اجتماعی نسل‌ها

مقدمه

آنچه که امروز بعنوان صفت ممیزة غرب از مشرق زمین قلمداد می‌گردد یعنی تفکر سکولاریسم، در ابتدای امر مکتبی الحادی نبوده اما بعدها در اثر همکاری این مکتب با جنبش‌های ضد دینی اواخر قرن نوزدهم از طریق آثار چارلز برادلو سکولاریسم عموماً بصورت تز جداسازی دین از دولت نمایان گردیده و با مفهوم فرانسوی لیزاسیون به معنای سیاست خارج ساختن امور از کنترل دولت که از عصر روشنفکری و انقلاب فرانسه نشأت گرفته نزدیکی و تقرب زیادی دارد.

در نگاه سکولاریسم خرد و تجربة انسانی جایگزینی است برای دین.آنچنان که سن سیمون و اگوست کنت نیز در اواخر قرن نوزدهم در آثارشان به این مقوله توجه کرده اند.

ادبیات سکولاریسم

1- بررسی مفهوم دنیاگرایی secularism

2- تعریف سکولاریسم

3- معانی شش‌گانه سکولاریسم

4- تفاوت سکولاریسم و سکولاریزاسیون

5- تفاوت سکولاریسم و لائیسم

 بررسی مفهومی دنیاگرایی (Secularism)

مقطعی از قرن یا میان دور (Generation) مفاهیم تحت الفظی هستند که برای واژه secular از ریشه لاتین seculum برگزیده شده است. در فرهنگ تفکر اجتماعی بیان شده که:

سکولاریسم secularism مکتبی است که می کوشد تا مجموع اصولی برای رفتار انسانی مبتنی بر تجربه و معرفت عقلانی، در برابر رفتار مبتنی بر ماوراء الطبیعه و الاهیات ایجاد کند.

همچنین در فرهنگ علوم سیاسی، سکولاریسم را به معنای جدایی سیاست از دین، جدایی انگاری دین و دولت، اعتقاد به انتقال مرجعیت از نهادهای دینی به اشخاص و یا سازمانهای غیردینی آورده اند.

بنیان‌گذار بزرگ مکتب سکولاریسم هولیواک بود که در خانواده‌ای مذهبی از قشر صنعتگر بدنیا آمد و بعدها از حملة اعضای هیأت تبلیغی اجتماعی اوئنی شد و خود از پایه‌گذاران سکولاریسم گردید.

در زبان عربی نیز دو واژه العلمانیه و العلمانیه را برای  تبیین سکولاریسم قرار داده‌اند. اما همانگونه که از تعداد واژگان پیداست اختلاف قرائت بحث‌های بسیاری را بین متفکران عرب پدید آورده است.

طرفداران ترجمان العلمانیه، به بعد علم‌گرایی سکولاریسم توجه و آن را مشتق از علم می‌دانند و سکولاریسم را علم‌گرایی تعبیر کرده‌اند و با این تعبیر علمانی را شامل کسی می دانند که به امکان معرفت اخلاقی یا دینی معتقد نبوده و گرایش به الگو قرار دادن علوم طبیعی و تجربی برای انواع شناخت دارند.

طرفداران ترجمان العُلمُانیه، به بعد عالم و دنیاگرایی سکولاریسم توجه و علمانیه را مصداق نقش انسان در عالم دانسته و بر استقلال عقل در تمام عرصه‌هایی که نماد یابد صححه می‌گذارند.

البته جان کین در خصوص این اختلاف قرائت بر این باور است که فقدان اصطلاحی در زبان عربی برای وصف سکولاریسم، سکولاریته و سکولار باعث اختلاف شده است.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله اوقات فراغت جوانان در ایران و امکانات موجود

مقاله اوقات فراغت جوانان در ایران و امکانات موجود

مقاله اوقات فراغت جوانان در ایران و امکانات موجود

فصل اول

مقدمه

بیان مسئله

اهداف تحقیق

هدف کلی

هدف خاص

اهمیت و ضرورت تحقیق

فرض ها یا سؤالهای ویژه تحقیق

تعریف عملیات واژه ها یا اصطلاحات

فصل دوم

مقدمه

بخش اول: ادبیات تحقیق

اوقات فراعت از دیدگاه دانشمندان

تحولات تاریخی مربوط به نحوه گذران اوقات فراغت در ایران

اوقات فراغت بعد از اسلام

اوقات فراغت از دیدگاه اسلام

خصایص و ویژگیهای فراغت

اوقات و فراغت و بهداشت روانی

فراغت و خلاقیت

فراغت و توسعه مهارتهای شناختی

اوقات فراغت و تقویت مهارتهای حسی- حرکتی و فعالیتهای ورزشی

جهت نگرش

اوقات فراغت و اصلاح رفتار و تعالی شخصیت

اوقات فراغت و آسیب پذیریهای اجتماعی

بخش دوم: پیشینه تحقیق

فرضیه های عنوان شده در این تحقیق

فصل سوم

مقدمه

جامعه آماری

چگونگی گزینش نمونه ها

ابزار گردآوری اطلاعات

چگونگی اجرا

روش تحقیق

آزمونهای آماری

فصل چهارم

یافته ها و تجزیه و تحلیل آن

نتایج آزمودنهای مجذورخی X2

بحث و نتیجه گیری

فصل پنجم

خلاصه تحقیق

فرض ها و سئوالات تحقیق

محدودیتهای تحقیق

محدودیتهای دراختیار محقق

محدودیتهای خارج از اختیار محقق

پیشنهاد ها

فهرست منابع

پیوستها

 

مقدمه:

یکی از مسائلی که پیوسته مورد نظر صاحب نظران علوم تربیتی و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گرفته مسئله اوقات فراغت است تخصص در گستره حیات بیانگر مطلب است که در زندگی پر از فراز و نشیب انسان لحظه ها و اوقاتی وجود دارد که از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است اوقاتی که بستر مطلوبی است برای جریان نیکوی رشد شخصیت و اعتلای وجود و یا زمینه همواری است برای بروز اختلاف رفتاری، انحراف اخلاقی و بزهکاری اجتماعی، بدون تردید زمانی که از اوقات فراغت بحث به میان می آید، سخن از ارزشمندی این اوقات است هنگامه بسیار حساس و پرمعنا، اوراقی سرنوشت ساز در کتاب زندگی که نیازمند اراده های استوار و اندیشه های خلاق است

شعار ( وقت طلاست) و (شیطان برای دستهای بیکار کاربد می یابد) همواره در اغلب جوامع مطرح بوده و تفکر و تدبیر درباره اوقات فراغت و توجه به نحوه گذراندن این اوقات در کشورهای صنعتی بیش از دیگر کشورها رواج یافته است حتی اغلب جامعه شناسان و اقتصاد دانان ( دماز، اندرسون، اوژه) بر این باورند که تحول جوامع انسانی به سوی تمدن فراغت در حرکت است

اوقات فراغت جوانان به مشابه شمشیری دولبه است اگر از آن به طور اصولی استفاده شود نه تنها راهگشا است بلکه زندگانی با برنامه، منسجم و هدفدار پیش روی انسان قرار میدهد اگر خدا ناکرده این اوقات گرانبها و سالم و با برنامه های مقبول سپری نشود، زمینه های گرایش به فساد و تباهی و انحطاط جوانان را فراهم می آورد فساد تباهی تنها مفهومی از ناهنجاری اجتماعی نیست، بلکه مصدتعی از به هدر دادن منابع و انرژی انسانی و مالی و مادی است جوانی که در ابتدای جوانی به بیراهه می رود نه تنها جوانی و انرژی جسمی و روحی خود را به هدر می دهد و خود را به هلاکت ، بدبختی، و فقر و ممکن است می اندازد، بلکه از ابعاد نیز در تخریب منابع اجتماعی نقش دارد، که یکی از آنها را می توان ایفای نقش مخرب به مثابه الگویی قابل تقلید برای عمده دیگری از جوانان دانست البته این بعد از کارکرد افراد ناهنجار، بحرانی ترین و مصیبت سازترین نقش او در اجتماع است

لذا می توان نحوه گذراند اوقات را جزو ریشه های فقر و استمرار آن یا تعالی افراد تلقی کرد واقعیت امر در فرهنگ ما نیز چنین است، مردم ما با افرادی که وقت خود را تقسیم کرده اند و مدام به کاری و فعالیتی مشغول هستند را بیشتر قبول دارند تا افرادی را که لحظاتی از عمر خود را به سستی، کاهلی و بیکاری می گذرانند لذا بین اوقات فراغت و رشد اجتماعی و فردی ارتباط مستقیم وجود دارد و هر چقدر اوقات فراغت آدمی اصولی، منطقی و با برنامه باشد، می توان امیدوار بود که رشد اجتماعی، خلاقیت و ابتکار فردی او بالاتر خواهد بود و هر چقدر اوقات فراغت آدمی به بطالت بگذرد می توان مشاهده کرد که ارزش و اعتبار اجتماعی او کاسته می شود

اوقات فراغت پدیده ای است که برای هر فردی لازم و ضروری است اگر انسانها تمام وقت خود را به کار طاقت فرسا اشتغال داشته باشند، باید یقین داشت که از قدرت تفکر، خلاقیت و نوآوری آنها به تدریج کاسته خواهد شد و به موجوداتی همچون پیچ و مهره تبدیل خواهد شد ولی اگر در بین کار فراغتی باشد که انسان بتواند مقایسه ای بین خود و کارش و با نقش که دارد و ارزش خود واندش وظیفه ای را که ایفا می کند، بپردازد خود را در مسیری قرار  می دهد که لیاقتش را دارد و زندگی اش هدفدار و با برنامه شود و موقعیت را در آغوش می کشد

دکتر کارل می گوید: خواستهای وحشیانه شهوات ممکن است جلب نوعی اهمیت نماید ولی هیچ چیز غیر منطقی تر از آن زندگی نیست اگر زندگی منحصر به رقصیدن و به دور شهر با اتومبیل چرخیدن و سینما رفتن و رایوشنیدن باشد چه فایده ای دارد تفریح بدون آنکه متضمن نفعی باشد فرصتهایی را که کارگران بر اثر تکامل ماشینها و خسن تهیه محصول به دست آورده اند بحث بر باد می دهند زحمات مصروفه، حداقل چهار ساعت در روز به طول زندگی افزوده است یعنی اوقات گرانبهایی که اگر کسی آنرا علاقه مند مصرف کند می تواند تعلیم بگیرد، جسم و جانش را نیرومند کند، آسیب شخصیت نماید و وظیفه انسانیت خود را انجام دهد

در موقع تفریح و سرگرمی زندگی زنگ ذوق و ابتکار به خود می گیرد و لطف و فضای مخصوصی پیدا می کند، روح سبکبال و پر نشاطی می شود، عواطف و احساسات شکوفا می گردد و آدمی در خود احساس آزادگی می کند در این مورد حضرت علی (ع) می فرماید، فرح و شادمانی باعث بهجت و انبساط روح و مایه و جد و نشاط است وهمچنین فرموده اند: هر یک از اعضای بدن به استراحت نیاز دارد

مطالب قابل توجه دیگر این است که وضعیت اجتماعی بر روی ایام فراغت جوانان تأثیر گذاشته و خود نیز از آن متأثر است در این راستا با توجه به رقمی متجاوز از 20 میلیون نوجوان و جوان در کشور ما که اکثریت قریب به اتفاق آنها طیف دانشجویی کشور ما را تشکیل می دهند، تدبیر و سیاستگذاری اوقات فراغت آنها با عنایت به اهداف تربیتی، اجتماعی ضرورت پیدا می کند که در این باره بخش مهمی از این مسئولیت خطیر به عهده سازمانهایی آموزش پرورش و بخش دیگر آن به عهده سازمانهایی نظیر سازمان تربیت بدنی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره می باشد

همانطوریکه کاروتولید نیازمند برنامه عملی و تخصصی است و زیر بنایی هر برنامه عملی تحقیقات انجام شده و اطلاعات قبلی است برای برنامه ریزی ( اوقات فراغت نیز باید تحقیقات لازم انجام پذیر- جمع آوری نظریات و استفاده کردن از تجربیات دیگران و لذا تحقیق حاضر سعی دارد ضمن آگاهی از نظرات و نگرش دانش آموزان در مورد گذراندن اوقات فراغت آنان، موانع و مشکلاتی را که در این زمینه وجود دارد مشخص نماید و راه حلها و پیشنهادات لازم را در نظر گرفتن امکانات ارائه دهد تا با استفاده از نتایج این تحقیق به توان دربهبود برنامه ریزی جهت اوقات فراغت دانش آموزان چاره اندیشید و در نهایت به این نتیجه برسیم که در بحث از اوقات فراغت پر کردن صرف آن مد نظر اینست، بلکه غنی کردن آن امر بسیار مهمی است با توجه به اینکه تحقیقات روان شناسی نقش موثر نحوه گذراندن  اوقات فراغت را در رشد شخصیت نشان داده اند

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

گزارش کارآموزی کنترل کیفیت و تولید محصولات  دارویی و بهداشتی

گزارش کارآموزی کنترل کیفیت و تولید محصولات دارویی و بهداشتی

گزارش کارآموزی کنترل کیفیت و تولید محصولات  دارویی و بهداشتی

تاریخچه شرکت تولید‌دارو

در سال 1334 کارخانه تولید دارو در زمینی به مساحت حدود 78 هزار مترمربع زیربنا، با سرمایه‌ای معادل 20 میلیون ریال در جنوب فرودگاه مهرآباد ساخته شد. پس‌از نصب ماشین‌آلات مورد نیاز و صدور پروانه‌ای تأسیس و بهره‌برداری، قرار گرفت و در اردیبهشت ماه سال 1337 رسما افتتاح شد. فعالیت کارخانه ابتدا با 50 کارگر، کارمند و تکنسین و دکتر داروساز به‌ تهیه25 قلم محصولات به صورت آمپول پنی‌سیلین، قطره و سوسپانسیون و چند قلم دیگر از فرآورده های بهداشتی اشتغال داشتند، آغاز شد.  

گسترش فعالیت  

دو سال پس از بهره‌برداری از کارخانه با توجه به تولید مقدار بیشتری از محصولات دارویی و به منظور جلوگیری از آلودگی آنها در جریان واحد ایجاد تخصص و رعایت استانداردهای بین‌المللی در امر داروسازی به واحد آرایشی و بهداشتی این شرکت از واحد دارویی آن جدا شدو در همین هنگام با انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های بین‌المللی مانند اینگرااینگهم آلمان که از تشکیلات تحقیقاتی وسیعی برخوردار و همچنین از بنیان‌گذاران صنعت نوین داروسازی در اروپا به شمار می‌آید، تولید دارو و فعالیت وسیع خود را آغاز کرد. به این ترتیب شرکت با تهیه فرآورده‌ای جدید قلبی، عروقی، آنتی‌اسپاسمودیک چهار هاضمه‌ای به صورت دراژه، آمپول، شیاف و عرضه آنها به جامعه پزشکی و استفاده بیماران از انها توانست به موفقیت‌های شایان دست یابد.      

توسعه آزمایشگاه  

همزمان با گسترش فعالیت های یکی از هد فهای مهم شرکت که توسعه آزمایشگاه کنترل آن بود برآورده شد و این ازمایشگاه به دستگاههای مدرن و افراد کارآموزده مجهز شد. در حال حاضر ساختمان مجهز و مدرن کنترل تولید دارو در حدود 1300 وسعت دارد تعداد زیادی از متخصصان که شمار آنان به پیش از یکصد نفر می‌رسد درآن مشغول کارند و در حال حاضر آزمایشگاه تولید دارو که یکی از مجهزترین آزمایشگاههای کشور به شمار می‌رود دارای سه بخش عمده به شرح زیر است. 

تعریف دارو

دارو به ماده‌ای اطلاق می‌شود که برای بهبود درمان و یا جلوگیری از ابتلا به بیماری تجویز می‌گردد و یا به عبارت دیگر جسمی است غیر از مواد غذایی که در اعمال فیزیولوژی بدن موثر بوده و کتاب‌هارسمی داروسازی یا مزنومر‌های دارویی آن را پذیرفته‌اند. همچنین دارو می‌تواند با تغییراتی که در بدن ایجاد می‌کند1ـ بروز بیماری پیشگیری می‌کند مانند واکسن آنتی‌بیوتیک (برای ورود به مناطق آلوده ) هورمون‌ها یا جانشین مواد درونزا 2- موجب درمان بیماری می‌شود مانند اکثر دارو‌ها.

 

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله نظریه‌های انسان شناسی  امیل دورکیم

مقاله نظریه‌های انسان شناسی امیل دورکیم

مقاله نظریه‌های انسان شناسی 

پیشگفتار

زندگی شخصی و حرفه‌ای امیل دورکیم

ریشه‌های فکری اندیشه‌های دورکیم

آثار دورکیم

درباره تقسیم کار اجتماعی (1893)

  • همبستگی مکانیکی
  • همبستگی ارگانیکی
  • وجدان جمعی
  • تقسیم کار

قواعد روش جامعه شناختی (1894)

  • واقعیت اجتماعی
  • قواعد مشاهده وقایع اجتماعی
  • خصوصیات عمومی روش جامعه شناسی
  • شیئی کردن

خودکشی (1897)

  • خودکشی
  • آنومی

تربیت و جامعه‌شناسی

سوسیالیسم (1928)

جامعه‌شناسی؛ فیزیک رسوم و حقوق (دورکیم و دموکراسی)

صور بنیادین حیات دینی (1912)

  • مفهوم مانا
  • مفهوم توتم
  • مفهوم تابو

سالنامه جامعه‌شناسی (1896)

سهم دورکیم در مشروعیت دانشگاهی جامعه‌شناسی

جامعه شناسی دورکیم

  • جامعه و اخلاق
  • آینده جامعه

ساختارگرایی دورکیم

تکامل گرایی دورکیم

کارکردگرایی دورکیم

تبین کارکردی

  • تحلیل کارکردی و تحلیل تاریخی
  • تأثیر تحلیل کارکردی دورکیم بر مکاتیب علوم اجتماعی

تأثیر دورکیم بر نظام آموزش همگانی

تأثیر امیل دورکیم بر انسان‌شناسی

  • مردم شناسی فرانسه
  • انسان‌شناسی دینی
  • تأثیر دورکیم از طریق دیدگاه اثباتی بر انسان‌شناسی
  • انسان شناسی حقوق
  • دورکیم، مالینوفسکی و رادکلیف - براون
  • مطالعات دینی دورکیم
  • تأثیر رابرتسون اسمیت بر رهیافت مذهبی دورکیم
  • هدف دورکیم در کتاب صوربنیانی حیات دینی
  • اهمیت تاریخ در بررسی امر دین
  • تعریف دین
  • اعتقادهای دینی
  • باورهای دینی
  • جادو و دین
  • جان پرستی
  • نقد دورکیم به نظریه جان پرستی
  • طبیعت پرستی
  • انتقاد دورکیم به نظریه طبیعت پرستی

توتم‌پرستی به عنوان دین بنیانی

کارکرد دین از نظر امیل دورکیم

دین و همبستگی

دین و نظریه اجتماعی دورکیم

دورکیم و دگرگونی دین

دین و نظریه معرفت

مبنای جامعه‌شناسی معرفت دورکیم

کلام آخر

منابع

 

دیباچی

امیل دورکیم ـ را به همراه ماکس وبرـ یکی از دو بنیانگذار اصلی تئوری جامعه شناسی نوین نامیده‌اند دورکیم چهارچوب وسیعی برای سیستم‌های اجتماعی ایجاد کرد که در جامعه شناسی و تعدادی رشته‌های مرتبط با آن به عنوان یک اصل هنوز باقی مانده است، بویژه در انسان شناسی حتی آنهایی که اساساً با آن موافق نبوده‌اند آن را به عنوان یک نقطه عطفی می‌پذیرند این چهارچوب تحلیل در جریان کار خود دورکیم رشدی اساسی را طی کرد، اما مداوم پیرامون ماهیت سیستم اجتماعی و رابطه آن سیستم با شخصیت فرد تمرکز داشت .

تفکر دورکیم غالباً ریشه در تاریخ روشنفکری فرانسه داشت اگر به گذشته دورتری برگردیم، دکارت [فلسفه دکارتی] و رسو از همه مهمتر بودند و افراد دیگری که در سالهای نزدیک به او بوده‌اند و در تفکر دورکیم اهمیت بسزائی داشته‌اند، سن سیمون و آگوست کنت و استاد وی فوستل دو کولانژ بودند علاقه دورکیم به روشنفکران معاصر برجسته دیگر کشورها، ویژه آلمان و انگلستان، به طور موثقی ماهیت فرانسوی داشت: راجع به مسائل انسان و جامعه، و این به معنی تحقیر کردن اصالت تفکر فرانسوی نیست اگر بگوییم آن تفکر یک موقعیت میانجی بین دو جناح اصلی گرایشات متفکر را در بر می‌گرفت یعنی تجربه گرایی انگلیسی و کارکردگرایی و ایده آلیسم آلمان به عبارتی صریح‌تر، جامعه شناسی مدرن حاصل ترکیب عناصری هستند که به برجسته‌ترین وجهی در آن دو سنت شکل گرفته‌اند و به نظر می‌رسد ماهیت میانجیگرانه‌اش در زمینه فرانسوی‌اش بوده است که به دورکیم یک محل بارزی برای ابراز وجود دادند و جایگاه و نفوذ دورکیم به طور مؤثری در این ترکیب کمک کرد .

در نوشته‌ای که پیش‌رو دارید سعی شده است تمام ابعاد دورکیم که شامل زندگی شخصی و حرفه‌ای، ریشه‌های فکری، آثار دورکیم و مفاهیم کلیدی که در هر اثر مطرح می‌شود، مورد بررسی قرار بگیرند و نیز تأثیرات دورکیم بر نظام آموزش همگانی فرانسه و تأثیراتی که وی بر رشته انسان شناسی و شاخه‌های این رشته داشته است و از آنجایی که بیشترین تأثیرات دورکیم بر انسان شناسی از طریق کتاب معروف وی تحت عنوان «صور بنیادین حیات دینی» بوده است سهم بیشتری به بررسی این کتاب و مفاهیم ارائه شده توسط این کتاب داده شده است .

ریشه‌های فکری اندیشه‌های دورکیم

اگر چه دورکیم تا اندازه‌ زیادی تحت تأثیر اندیشه اجتماعی آلمانی و بریتانیایی بود، اما بنا به اظهارات نظر درست تالکوت پارسونز افکار او بیشتر ریشه در تاریخ فکری فرانسه داشتند سنت روشن اندیشی تاریخ فکری فرانسه، بویژه آثار رسوومنتسکیو بر افکار دورکیم تأثیر عمیقی گذاشته بودند مفهوم اراده عمومی از همه بیشتر اندیشه دورکیم را تحت تأثیر قرار داده بود دورکیم از جهت قائل شدن تمایز میان پدیده اجتماعی و روانشناختی، خود را مدیون رسو می‌دانست .

(کوزر، 1382: 213 و 212) دورکیم برای این تفکر رسو که جامعه در برگیرنده یک واقعیت اخلاقی است و این واقعیت اخلاقی را می توان از اخلاق فردی تفکیک نمود، ارزش قائل بود (ترنر، 1371: 361) از دید رسو همانند دورکیم جامعه یک موجود معنوی است که دارای ماهیت  خاصی جدا از افراد متشکله آن است؛ ماهیتی که جدا از اجزای خودش است (Durkheim, 1960: 85) دورکیم افکار زیادی از رسو  قرض نمود بسیاری از مفاهیم محوری اش در خصوص آسیب‌های اجتماعی ، ناهنجاری و خودگرایی و تقسیم کار اجباری، تا حد زیادی مدیون رسو است دیدگاه او نسبت به جامعه که توسط یک حکومت قوی و مجموعه‌ای از ارزشها و عقاید مشترک می تواند به انجام برسد، بازتابی از نظر رسو در این باره است که چگونه می‌توان این آسیب‌ها را حذف نمود، خواست او استفاده از مدارس در جهت ارائه آموزشهای اخلاقی برای جوانان و بر انگیخته شدن مجدد روح تعهد نسبت به جامعه مادی همسان، روحی که مردم یکبار نسبت به جامعه مقدس و الهی داشته‌اند، نیز مهم از افکار رسو بود اما دورکیم هیچگاه نمی‌تواند اعتقاد رسو را نسبت به حکومت  بپذیرد از دید دورکیم حکومت بایستی بسیار قدرتمند باشد دورکیم نظر رسو از یک جامعه منسجم را که در آن اختیار و آزادی افراد کسب شود، درونی نمود .

دورکیم فکر همبستگی همه پدیده‌های اجتماعی را از منتسیکو آموخته بود وی نوشته بود: «منتسکیو به روشنی دیده بود که همه این عناصر سازنده یک کل هستند که اگر هر یک از این ها بدون توجه به عناصر دیگر و جدا از آنها در نظر گرفته شود، غیر قابل فهم می شود او قانون را از اخلاق، دین، بازرگانی و غیره جدا نمی‌سازد و از همه مهمتر قانون را جدا از صورت جامعه نمی‌انگارد، یعنی جدا از همان صورتی که بر همه پدیده‌های اجتماعی دیگر اثر می‌گذارد (Durkheim, 1960:56) دورکیم، منتسکیو را به عنوان مطرح کننده این قضیه که جامعه یک شیئ یا واقعیت است، درست همانگونه که یک ماده فیزیکی یا شی واقعیت است، می‌شناسد دورکیم این اعتقاد را داشت که منتسکیو اولین فردی بود که تشخیص داد اخلاقیات، راه و رسوم زندگی سنت‌ها و روح یک ملت موضوعات تحقیق علمی هستند از این دیدگاه اولیه بود که تشخیص داده شد دانشی تحت عنوان جامعه‌شناسی می تواند مطالعه گر جامعه باشد (ترنر، 1371: 252 و 253) دورکیم اعتبار صریحی برای منتسکیو به خاطر این تشخیص قائل بود که یک «معرفت در صورتی می‌تواند یک علم تلقی شود که دارای حوزه یعنی برای اکتشاف باشد علم در ارتباط با اشیاء‌ و واقعیات است قبل از اینکه علم اجتماعی بتواند بوجود بیاید، باید به عنوانم یک موضوع به رسمیت شناخته شود (Durkheim, 1960: 3) منتسکیو از طریق کتاب روح القوانین بیشترین تأثیرات مستقیم بر دورکیم را داشت: «در کتاب روح القوانین بود که دورکیم ایده‌های روش‌شناسی و موضوعی خاص خود را اتخاذ نمود (ترنر، 1271 : 353) دورکیم ادامه دهنده همان راه فکری است که آگوست کنت و سن سیمون بازگشوده بودند «کنت بایستی این اصرار منتسکیویی دورکیم را که واقعیت و داده‌ها باید جهت دهنده علم باشد و نه تفکر فلسفی را تقویت کرده باشد کنت نظر دورکیم را مبنی بر اینکه جستجوی قوانین جامعه‌شناسانه باید توسط واقعیات تجربی هدایت شده و متعاقباً جمع‌آوری واقعیات باید به وسیلة اصول نظری هدایت شود را تقویت نمود دورکیم تحت تأثیر مهمترین قسمت طرح کنت واقع شده بود کنت جامعه‌شناسی را به دو نوع ایستا و پویا تقسیم نمود، با توجه به ایستایی جامعه دورکیم بحث کنت را در مورد همبستگی اجتماعی و اثر تقسیم کار بر آنرا به کار می‌برد (ترنر، 1371: 346 و 365) او با رهیافت روش شناختی کنت موافق بود، همان رهیافتی که در صدد یافتن قوانین مثبت رفتار اجتماعی بود؛ قوانینی که گرچه از قوانین طبیعی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر اند اما در بنیاد، با آنها تفاوتی ندارد وجدان جمعی دورکیم، نسخه دیگر وفاق اجتماعی کنت است و علاقه دورکیم به ارتباط متقابل پدیده‌های اجتماعی علاوه بر منتسکیو، از کنت نیز سرچشمه می‌گیرد .

او از فوستل دوکولانژ روش تحقیق تاریخی را آموخته بود که بویژه در بخش‌های تاریخی تقسیم‌کار، این تأثیرپذیری آشکار است دورکیم در بررسی پدیده‌های مذهبی تحت تأثیر او بوده است دورکیم از امیل بوترو فیلسوف تمایز میان سطوح تفاوت واقعیت و نیز مفهوم نو پدیداری را به عنوان جنبه حیاتی فلسفه علم فراگرفته بود شارل رنوویه، فیلسوف نوکانتی، آشکارا بر اندیشه او  اثر گذاشته بود او شکاف میان جهان کنت و جهان دورکیم را پر ساخته بود مفاهیمی از وی وجود دارند که در کار دورکیم انعکاس می‌یابد (کوزر، 1382: 215- 213) «اعتقاد به اینکه ملاحظات اخلاقی در اندیشه فلسفی جای مهمی را اشغال می‌کنند، به یک نوع علم اخلاق نیاز احساس می‌شود؛ فلسفه باید به عنوان راهنمای عمل اجتماعی به جامعه خدمت کند و بویژه در تجدد بنای وحدت اخلاقی جمهوری سوم نقش بازی نماید و یکی از بنیادهای مفهوم اخلاقی جامعه نوین، شأن فردی بشر است» (Alpert, 1939 26, 27) گابریل تارد از مخالفان عمده دورکیم در تحول فکری وی نقش مهمی را بازی کرده است «تبادل نظرهای جدلی میان این دومی بایست به دورکیم در تعمیق و تهذیب نظرهایش کمک کرده باشد .

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله تهاجم فرهنگی وآثار آن بر جامعه امروزی

مقاله تهاجم فرهنگی وآثار آن بر جامعه امروزی

مقاله تهاجم فرهنگی وآثار آن بر جامعه امروزی

مقدمه

مستکبران و جهانخواران از دیرباز جهت تحقق اهداف شوم خود سعی بر فرهنگ سازی و تخریب فرهنگ ملت ها را داشته اند آنان می کوشند تا فرهنگ مبتنی بر ادبیات استعماری خود را که توجیه کننده این تهاجم می‌باشد را با پوشش دموکراسی در بین ملت ها شایع نمایند لذا ترفندهای مختلفی را با هدف قلب مفاهیم ارزشی و ملوث کردن فضای فرهنگی جوامع به ابهام و تردید و نیز سؤال برانگیز نمودن ارزشهای دینی و قومی جامعة تحت تهاجم، راه وصول به مقصد را بری خود هموار کنند، بدیهی است در چنین فضای آلوده و مصمومی حق از باطل و ارزش از ضد ارزش و … شناخته نمی‌شود. خوشبختانه در جوامع اسلامی که یکی از هدف های اصلی تهاجم فرهنگی است ( به ویژه کشور عزیزمان ایران) عزیزانی هستند که ضمن آگاهی از ماهیت تهاجم فرهنگی و شناخت شگردهای پیچیدة آن در معرض ابعاد تهاجم و دفاع از فرهنگ کمل طلب و پویا و حیات بخش اسلامی سعی داشته تا اثرات تهاجمی دشمن را خنثی و یا کم رنگ نمایند .

تهاجم فرهنگی و آسیب پذیری جوانان

دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط سعی می کند جوانهای ما را از دست ما بگیرد.(مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای)

بی شک دوره نوجوانی و جوانی از آسیب پذیرترین مراحل زندگی است و این به دو جهت قابل تبیین می باشد یکی غلبه احساسات بر وجود فرد و دیگری محدودیت تجربه زیرا در این دوره احساسات مالک وجود آدمی می شود و با قدرت تمام او را مسخر خود می نماید. رقت قلب آنچنان است که حوادث و رویدادها را از دریچه عواطف می بیند و تفسیر می کند از این رو جاذبه ها و کششها بیشتر او را به خود می خوانند و هم پدیده که از شور و هیجان بیشتری آکنده باشد او را متأثر می کند و در محاسبات او جایگاه خاصی را اشغال می نماید. فرهنگ مهاجم و مذحط غرب با استفاده از این ویژگیها ویشگردهای تبلیغاتی روان شناسانه سعی در فروپاشی نظام اعتقادی و فکری نسل جوان داشته و از طریق تهی ساختن درون آنها زمینه جذبشان به مبانی فرهنگی بیگانه را فراهم می آورد. ابزارهای تبلیغاتی فرهنگ مبتذل همچون کتاب مجلات نوار ویدئو لباس و نوع پوشش فیلم و سریال موسیقی ورزش و تکنیکهای پیشرفته دیگری که مبتنی بر روان شناسی خاص نوجوانی است تلاش می کنند تا برتری فرهنگ منحط غربی را به فرهنگ مولد اسلام به افکار جوانان ما تحمیل و تلقین کنند و از سوی دیگر با جذابیت ویژه ای که این ترفند تبلیغاتی از آن برخوردارد است اوقات فراغت نسل جوان و مسلمان ما را در راستای اهداف توسعه طلبان شان به نحوی تأمین و تنظیم نمایند که برای نوجوانانی حتی فرصت اندیشه و تأمل درباره معنی و ارج زندگی و فلسفه اوقات فراغت باقی نماند. فرهنگ مهاجم ابتدا سعی در آن دراد که ایمان این نسل را به فرهنگ و معتقداتش سست و متزلزل سازد و در مرحله بعد خلاء آرمانی و فرهنگی موجود را با جلوه های پرزرق و برق و فریبنده اش پر کند و او را به؟؟ فرهنگی در برابر غرب بکشاند و نسلی زبون و وابسته به بیگانه تربیت کند در حالی که دانش آموزان ما نباید از این موقعیت غافل باشند که غرب ملی رغم ظاهر فریبنده و جذابی که دارد به طور وحشتناکی از درون دچار زوال و فروپاشی گردیده و پایه های تمدن آن در حال فرو ریختن است اما آنچه باعث می شود که پاره ای از نوجوانان و جوانان تسلیم گرایشهای غربی شوند نداشتن دانش اجتماعی تجربه زندگی و نیز عدم آگاهی از فرهنگ اصیل و عمیق مکتبی است چه آنکه ما رویدادها و حوادث را بر مبنای دانشهای اجتماعی تجربه کافی و سایر آگاهیهای تحلیل می کنیم و بدون چندین پشتوانه ای فرد تحت تأثیر کششهای فرهنگی بیگانه فکر و روح خود را یکسره تسلیم ارزشها و آرمانهای غرب خواهند نمود.

تهاجم فرهنگی و انقلاب اسلامی

رئیس انجمن سیاست خارجی آمریکا در یک کنفرانس در استانبول ترکیبه گفته بود امکان ندارد که روزی آمریکا با مسلمانان تندرو سازیش نماید چرا که آنان نه تنها قصد عقب راندن ما را از خاورمیانه و جنبه نظامی دارند بلکه ما را نیز درسر می پرورانند وی با اشاره به مواضع امام(ره) در برابر فرهنگ غربی می گوید: « آیه الله خمینی زمانی گفته است چیزی که بیشتر از سربازان آمریکایی نفرت مرا بر می انگیزد غرب و بطور کلی
« فرهنگ غربی » است» و در بخش دیگری از سخن خود می گوید: در گذشته ما هیچ کینه ای از اسلام در دل نداشتیم و حتی حسابی برای آن باز نکرده بودیم ولی امروز مسئله کاملاً فرق می کند و لازم است که تمامی ما با این پدیده نو ظهور در ایران و برخی کشورهای دیگر با احتیاط کامل برخودر نمائیم مسلمانان ایران ارزشها و الگوهایی هستند که از آن نیرو می گیرند و ایران به عنوان آزمایشگاهی برای مسلمانان تندرو به شمار می رود که اگر تجربه آن موفق شود به مسلمین کشورهای دیگر سرایت خواهند نود. تذکر: وقتی سخن از تهاجم فرهنگی می دانیم این بدان معنا نیست که ما صرفاً مدافع هستیم و در حالتی ندا؟؟ سر می بریم بلکه برعکس بخش اعظم از توطئه های دشمن ناشی از فشارها و خطراتی است که از ناحیه انقلاب اسلامی متوجه منافع نامشروع آنها در کل جهان شده است. به تعبیر دیگر این تهاجم در واقع پاتکهای دشمن در مقابل« تک» ستم سوزی و کفر برانداز انقلاب اسلامی است و همانطور که در اعتراف مذکور آمده است ترس از گسترش موج انقلاب و سرایت آن به کشورهای دیگر و مشکلاتی که موج اسلامی خواهی در سرتاسر جهان برای استکبار جهانی ایجاد نموده است علت اصلی این توطئه هاست،

حضرت آیه الله خامنه ای « مدضلله العالی» درباره ی ماجرای اخراج چند دانش آموز با حجاب مسلمان توسط «کویل» فرانسه که یکی از اعضای پارلمان فرانسه آن را یک قضیه ملی که با شرافت فرانسه! و آتیه آن گره خورده است»  قلمداد نمود و چند تن از فرهنگیان چپ گرایی فرانسوی طی بیانیه ای با عنوان استادان! سلاح خود را بر زمینی نگذارید به مقابله با فرهنگ انقلاب بر خاسته اند.

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله رابطه بین تدریس و یادگیری

مقاله رابطه بین تدریس و یادگیری

مقاله رابطه بین تدریس و یادگیری

روابط بین تدریس و یادگیری

می‌توان با عمل تدریس کمیت و کیفیت و سرعت یادگیری را افزایش داد و یا شرایط را برای یادگیری اموری که در شرایط معمولی امکان پذیر نیت فراهم نمود.

تفاوت بین تدریس و یادگیری

1- یادگیری در همه جا و همیشه و فنی بدون تدریس صورت خواهد گرفت یا در حالی که هر تدریسی یاد داده نمی‌شود.

2- نظریه‌های دیگری، صرفاً به پدیده‌های یادگیری توجه دارد و همیشه معطوف به شاگرد است؛ به عبارت دیگر، نظریه‌های یادگیر، تبیین کننده‌ی چگونگی یادگیری و توصیف کننده‌ی شرایطی است که با حصول آن‌ها یادگیری صورت می‌گیردو در حالی که نظریه‌های تدریس باید به بیان کننده، پیش‌بینی کننده و کنترل کننده موقعیتی باشد که در آن، رفتار معلم موجب تغییر رفتار آن  می‌شود. نظریه‌های یادگیری راه های یادگیری شاگرد را بیان می‌کند. در صورتی که نظریه‌های ما تدریس توصیف کننده روش‌هایی است که برای، وسیله معلم شاگرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود که او یاد بگیرد.

3- نظریه‌های یادگیری بر اثر تحقیقات کشف شده است و توصیف کننده روابط تغییرهای مختلف یادگیری است، در حالی که نظریه‌های تدریس به وسیله علمای تعلیم و تربیت وضع می‌شود.

4- وقتی که تدریس می‌کنیم، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم؛ اما وقتی یاد می‌دهیم ما شاگردان را به انجام فعالیت‌هایی وادار می‌کنیم.

5- اگر بخواهیم آن چه درس می‌دهیم یاد بدهیم، باید قادر باشیم شاگردان را درک کنیم و از آن چه در رفتار آنان اثر می‌گذارد آگاهی یابیم. نتیجه این که اگر فعالیتی منجر به یادگیری نشود تدریس نیست.

مراحل روش تدریس یاد سپاری

توجه به مطلب:

در این مرحله معلم تلاش می‌کند توجه دانش‌آموزان را از طریق هدایت آنان به خط کشیدن زیر مطلب کلیدی فهرست کردن و ... به متن درس جلب کند.

 ایجاد ارتباط:

در این مرحله مسلم دانش‌آموزان را بر استفاده از فنون یادگیری، مانند روش اتصال کلمه کلمه‌ها، کلیدی مرحله نخست تشویق می‌کند.

 افزون بر تصاویر حسی:

در این مرحله هم می‌توان از راهبرد‌های مرحله دوم استفاده کرد. با این همه توصیه می‌شود از ایجاد پیوند مضحک بیشتر استفاده شود.

 تمرین یادآوری:

تمرین و تکرار اطلاعاتی که برای یادگیری در نظر گرفته شده است، سبب می‌شود انتقال یاد گرفته‌ها به نحو مطلوبی صورت پذیرد. افزون بر این، تمرین سبب پدید آیی تبحر و تسلط می‌گردد.در این مرحله دانش‌آموزان به صورت روبه‌رو تمرین می‌پردازند.

روش پیش زمان دهنده:

در روان‌شناسی شناخت‌گرا یادگیری ایجاد تغییر در ساخت‌شناسی و فرآیندهای ذهنی است. دیود آزوبل ( 1963،1968) واضح یکی از نظریه‌های معروف شناختی است که نظریه یادگیری معنی‌دار کلامی نام دارد.

هرم ساخت شناختی:

به باور روان‌شناسان شناختی، یادگیرنده در نتیجه یادگیری در ذهن یا حافظه خود یک ساخت شناختی تشکیل می‌دهد که در آن اطلاعات مربوط به رویداد‌های مختلف نگهداری می‌شوند و سازمان می‌یابند.

در نظریه آزوبل، ساخت‌ شناختی عبارت است از مجموعه‌ای از اطلاعات، مفاهیم، اصول و تصمیم‌های سازمان یافته‌ای که فرد قبلاً در یکی از رشته‌های دانش‌آموزان است. در هرم ساخت شناختی سر  کلی‌ترین مسایل و مفاهیم در راس سرم قرار دارند و مفاهیم و مطالبی که از کلیت و جا ملیت کمتری برخوردارند در میانه سرم، و بیشترین  اطلاعات جزئی در اقباعه‌هایش هرم در این سرم یا سلسله مراتب ساخت شناختی، هر مطلب از مطالبی که پایین‌تر از آن قرار دارند کلی‌تر، انتزاعی‌تر و خلاصه‌تر است واقعی‌اند.

مفهوم معنی‌دار:

وقتی کلی مفهومی مقابل ارتباط افراد با شفاهی باشد که از پیش در ساخت شناختی فرد وجود دارند آن مفهوم معنی‌دار کیش

 یادگیری معنی‌دار:

در نظریه آزوبل، یادگیری که معضلی را از راه ایجاد ارتباط طبق مطالبات  و مطالب  قبلاً آموخته شده ایجاد‌ می‌شود.

یعنی بین مطالب جدید و ساخت شناختی فرد نوعی ارتباط قرار می‌گردد و مطالب تازه جذب سرم ساخت شناختی می‌شوند که این فرآیند مشمول  نامیده می‌شود.

پیش سازمان دهنده: پیش سازمان دهنده مجموعه از مفاهیم کلیدی و بسیار جامع مربوط بر مطالب یادگیری است که مفاهیم و اطلاعات کمتر جامع تحت مشمول آن قرار می‌گیرند و جذب هرم شناختی فرد می‌شوند.

اهداف اساسی روش تدریس پیش سازمان دهنده:

1- ایجاد آمادگی ذهنی برای دریافت مطلب درسی از طریق یک ساخت سازمان یافته

2- بها دادن به پیش آموخته‌های دانش‌آموزان

مفاهیم اساسی روش تدریس پیش سازمان دهنده

 

  • پیچک پیچکی
  • ۰
  • ۰

مقاله روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

مقاله روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

مقاله روابط اجتماعی معلمان و دانش‎آموزان در عصر ارتباطات

جهانی را که در آن زندگی می‎کنیم جهان ارتباطات نام گرفته است. با کمک ماهواره‎ها و اینترنت مرزها و دیوارهای مرئی و نامرئی فرو ریخته و دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شده است. در این دهکده کوچک، نظام‎های پیشین نابود شده و یا در حال نابودی است ونظام‎های جدید با سرعتی وصف ناپذیر در حال جایگزینی است. دگرگونی در دانش، دگرگونی در نگرش، دگرگونی در رفتارها و دگرگونی در روابط انسانی و اجتماعی از دستاوردهای این دگرگونی است. آنچه در این مقاله مورد بررسی است کاربرد فناوری‎های جدید اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش و بررسی تأثیر آن در ابعاد گوناگون آموزشی، پژوهشی و اجتماعی است. بدین منظور، در این مقاله ابتدا پیرامون وسایل جدید اطلاعات و ارتباطات و نقش آنها در آموزش و برقراری ارتباطات اجتماعی مطالبی ارائه خواهد شد و سپس به تأثیر این فناوری‎ها در کلاس‎های درس و نقش معلمان در این رابطه می‎پردازد.

هم‎چنین سعی شده است با بررسی کتب، مجلات و مقاله‎های اینترنتی، آخرین نتایج به دست آمده از تأثیر فناوری‎ها در کلاس‎های درس به ویژه تأثیر آنها در تغییر نقش معلمان مطالبی ارائه شود. نقش این فناوری‎ها درچگونگی برقراری ارتباط معلم با دانش‎آموزان، با همتایان و با سایر افراد جامعه از جمله مطالب این مقاله است.

با توجه به نتایج به دست آمده توصیه‎هایی برای استفاده بهتر از فناوری‎ها برای برقراری ارتباطات اجتماعی به معلمان، مسؤولین و دست اندرکاران آموزشی شده است.

 

 

مقدمه

ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساس‎ها، حافظه‎ها وفکرها در میان مردم (اسمیت، 1988، ص 7). ارتباطات به معنای «تسهیم تجارب» نیز تعریف شده است. در این معنا، هر انسانی تجارب و آنچه در درون خود دارد را با دیگران در میان می‎گذارد. برخی از صاحبنظران ارتباطات را پدیده‎ای تکاملی می‎دانند که به گونه‎ی فراگردی از افراد و نظام اجتماعی که درآن زیست می‎کنند، نشأت گرفته و خود به نوبه خود بر آنها تأثیر می‎گذارد. از طریق این جریان، انسان‎ها و نظام‎های اجتماعی تکامل می‎یابند، تغییر می‎پذیرند، خود را با شرایط منطبق می‎کنند، جایگزین می‎شوند، رشد می‎کنند.

ابزارهای ارتباطی وسایلی هستند که از طریق آن انسان‎ها به خلق، حفظ و توسعه روابط خویش با یکدیگر می‎پردازند. از طریق این ابزار اطلاعات، دانش و آگاهی‎ها و حتی فرهنگ‎ها مبادله می‎شود. فناوری‎های جدید اطلاعات و ارتباطات از زمره وسایل ارتباطی جدید هستند که با امکاناتی نظیر پست الکترونیکی، اتاق‎های گفتگو، گروه‎های مباحثه، نفش عمده‎ای در این فرآیند به عهده دارند.

اصطلاح ”فناوری اطلاعات جدیداً به ”فناوری اطلاعات و ارتباطات“ تغییر یافته است. البته تفاوت این دو واژه از نحوه برقراری ارتباط نشأت گرفته است. واژه اول، یعنی فناوری اطلاعات به جریان یکسویه ارتباط اشاره دارد که در این فرآیند، گیرنده و یا دریافت کننده نسبت به اطلاعات دریافتی منفعل است. واژه دوم یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشاره به تعامل بین کاربر و دنیای اطلاعات دارد. بنابراین، واژه دوم به جریان دوسویه ارتباط اشاره دارد که در این فرایند، کاربر نقش بسیار فعالی در رد و بدل کردن اطلاعات خواهد داشت. رایانه از طریق جریان فرست و بازفرست اطلاعات، توانایی مردم را برای برقراری ارتباط فوری و آسان از فواصل دور و نزدیک فراهم کرده است و از این طریق موجب تحولات شگرفی در امور گوناگون از جمله آموزش و پرورش شده است. در این مقاله ضمن اشاره به تحقیقات انجام گرفته در مورد نقش رایانه‎ها در آموزش به نقش ارتباطی آنها توجه خاص شده است.

نتیجه گیری

در جهان امروز، مهارت‎هایی که دانش و اطلاعات را با کارایی به خدمات و کالاهای نو و ابتکاری تبدیل می‎کنند، معرف اقتصادهای موفق مبتنی بر دانش به شمار می‎آیند. از آن جا که دانش و اطلاعات به سکه‎ای رایج برای دست یابی به بهره‏وری، رقابت پذیری، و ثروت و رفاه تبدیل شده است، کشورها نیز برای توسعه سرمایه انسانی اولویت بالاتری قایل شده اند. به این ترتیب در سرتاسر جهان  دولت‎ها بر روی راهبردهای به منظور افزایش دسترسی به آموزش یا کیفیت بهتر متمرکز شده‎اند. تصمیم‎گیران و سیاست‎گذاران نیز در پی یافتن پاسخی برای پرسش‏های کلیدی و چالش انگیز بر آمده‏اند : تعریف آموزش و پرورش با کیفیت در اقتصاد جهانی امروز که بر دانش و اطلاعات بنا شده چیست؟ آیا آموزش و پرورش با دنیایی که در حال تغییر است هم گام پیش می‏رود؟ در کشور ما نیز اکنون به تدریج الزام‎های عصر دانش و اطلاعات و ضرورت هم گام شدن با تحولات و دست آوردهای فناوری وعلوم بشری احساس شده است که برای همگام شدن با قافله‎ی پر شتاب تکنولوژی باید به سوی نیروی کار مهارت دیده (معلم) رفت و او را مجهز و توانا نمود تا به وسیله این نیروی انسانی ابتدا دانش‎آموزان، سپس آموزش و پرورش و در آخر جامعه به سوی پیشرفت و ترقی سوق پیدا نماید. برای تجهیز و توانا نمودن معلم نیز راه‎های گوناگونی وجود دارد که به 4 مهارت اساسی در این مقاله پرداخته شد  که عبارتند از : 1) آشنایی با فناوری اطلاعات و قدرت به کارگیری آن در جریان آموزش 2) آشنایی با فنون پژوهش، انجام پژوهش و بهره گیری از نتایج آن در عمل 3) توجه به آموزش و پرورش خلاق و پرورش خلاقیت فراگیران  4) آشنایی با مهارت‎های کلاس‎داری و شیوه‎های تدریس نوین.

در عصر دانایی آنچه باید بر روی آن تأکید کرد، ارتقاء کیفی معلمان است کیفیت هر نظام آموزشی در نهایت به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است. در واقع هیچ کشوری نمی‎تواند از سطح معلمانش بالاتر برود.

  • پیچک پیچکی